Dr. Benkő Éva

Folyamatos a nyomás, mindenhonnan az dől, hogy aki nem jár edzésre és nem tartja precízen az inzulinrezisztencia étrendet, az márpedig mind felelőtlen és legfőképp lusta. A teljesítménykényszert olyan erővel igyekeznek az agyunkba vésni, hogy ember legyen a talpán, aki ellent mert mondani ennek a trendnek.

Vendégbloggerem Kurczewski-Tamás Zita, aki meggyógyult az endometriózisából és létrehozta az Endosegítő oldalt, a sorstársai segítésére. Fogadják szeretettel írását, hiszen egyre több inzulinrezisztenciás nőt érint az endometriózis IS. Látni fogják, hogy javasolt étrendjeink találkoznak, hiszen e betegségek gyökerei közösek.

Napelemesnek érzi magát? Szomorú, rosszkedvű, depressziós a téli sötét hónapokban? Ha még nem tette volna meg, itt az idő D-vitamint szednie, hiszen még messze a tavasz, amikor a napozással elkezdheti feltölteni a D-vitamin raktárait, hiszen a magyar lakosság egésze a téli hónapokban biztosan D-vitamin hiányos és ezt a hiányt novembertől márciusig pótolni kell. Akik pedig éjjel-nappal mesterséges fények mellett a számítógépek, tabletek, mobilok felett kuksolnak, nekik nyáron is ajánlott szedniük.

A karácsonyi-szilveszteri trakta idén is reccsent egyet az emberek egészségén. Hogyan vészelje át e napokat?

Jó tisztán látnia, hogy a lakosság mintegy fele inzulinrezisztenciás (!), ezért a 160 gramm alapú szénhidrátdiéta nem szégyen, hanem ellenkezőleg: trendi, egészségtudatos döntés. 

Hogyan biztosítsa az Ünnepek alatt az étrendjét?

Réka igazán szétcsúszott állapotban érkezett az inzulinrezisztencia Gyakorló Kurzusra, pont úgy, mint egy nagyon elhanyagolt, kezeletlen inzulinrezisztencia beteg. Akik azt állítják az IR-ről, hogy nem betegség, hanem „csak” állapot, megérdemelnének néhány hónap ilyen rettenetes állapotot. Megjegyzés: Arról nem is beszélve, hogy az inzulinrezisztencia csupán előfutár betegség, a civilizációs betegségek előfutára.

Az információdömping szinte mindenkit elsodor, nehéz tartani az irányt, legyen szó akár inzulinrezisztenciáról, akár bármi másról. Inzulinrezisztencia önképzésében segíthetik Önt a következő videóim, amiket itt egy csokorban megtalál, kedvére válogathat belőlük.

Zsuzsi 35 éves, elvált közgazdász, tündéri 6 éves ikerfiúk egyedülálló anyukája, aki a munkahelyén is keményen állja a sarat. Úgy is mondhatnánk, Zsuzsi jó srác, bírja a gyűrődést. Illetve csak bírta. Először csak fáradt volt, de állandóan, azután rosszkedvű, majd túl macerásnak érezte, hogy nőként öltözzön fel és viselkedjen.

A résztvevők mindig szeretnének 160 grammos diéta mintaétrendet kapni az "Inzulinrezisztencia kezelése természetesen" Gyakorló Kurzusomon. Ehelyett a magukkal hozott, kinyomtatott saját étrendjüket kezdjük el ott, helyben mintaétrenddé átalakítani. A gyakorlat azt mutatja, ez nagyon jól működik. Korábbi tapasztalataim szerint a 160 grammos szénhidrátdiéta mintaétrend adása viszont sokszor kudarcos. Miért? Nézzünk néhány okot:

Számos élelmiszer csomagolóanyag vegyi alkotórésze hízáshoz vezethet, mert az anyagcsere lassulását okozzák. Endokrin megszakítóknak és obezogéneknek is nevezik őket. Hatásukat a belső elválasztású hormonok működésének megzavarásán keresztül fejtik ki.

Nincsenek inzulinrezisztenciás barátai, közössége, támogató csoportja? Úgy érzi teljesen magára maradt a problémájával? Esetleg van segítsége, de örülne a plusz hátszélnek? 

Zsuzsi egyre csak hízott a 160grammos szénhidrát étrendtől. Hiába tartotta be, mégis egyre fáradtabb, depressziósabb lett. Nem javult a terheléses vérvételi eredménye sem. Hol volt a hiba? Mit tettünk a siker eléréséhez?

Nyáron is tombol a gasztrokultúra, mindenki szeretne kitenni magáért, pedig a kevesebb sokszor több. Imádom az „összedobom, ami éppen itthon van” ebédeket.  Épp ilyen volt ez az ínycsiklandó 50g CH-s ebédem.

Sok ember csak a gyógyszerre esküszik, mások pedig rossz érzéssel veszik be a tablettákat, vagy eleve irtóznak tőle. Mikor is kell gyógyszert szedni IR-ben?

Főként a nyári hőségben lehet üdítő ez a fél kézzel is összedobható uzsonna. Elegáns, mégis könnyű nyári szeszély, csupán egy kis sovány fehérjét kell mellé tennie a CH belassítására.

Nagy híján vagyunk inzulinrezisztencia könyvnek Magyarországon. Rengeteget kell bújnia az érintettnek a netet, mire össze tudja szedni az IR kezeléséhez szükséges alapinformációkat, az új komplex szempontokat pedig még nehezebb egyben látni. Akupunktőrként főleg olyan páciensek találtak meg a problémájukkal, akiknek - hozzám hasonlóan - a szokásos 4-es pillérű IR kezelés nem volt elég eredményes, vagy rosszabbul lettek tőle. IR-es emberként és IR specialista akupunktőrként régóta terveztem már az összegyűjtött tudásomat betenni a közösbe, hogy a többieknek megspóroljam azt a sok zsákutcával járó utat, amit nekem kellett bejárnom. Most végre van rá időm, így

írom az "Inzulinrezisztencia másképpen" c. könyvet.

A Gyakorló Kurzus eddigi és leendő résztvevői ajándékba kapják majd a könyvet, illetve lehetőség lesz kedvezményes elővételre.

Nem kell konyhatündérnek lennie ehhez az uzsonna recepthez, ha épp kevés ideje van, ezt akkor is villámgyorsan össze tudja dobni, ráadásul felveszi a versenyt bármelyik nyári édességgel. Ha későn fog lefeküdni, tegyen mellé 1-2 szelet sovány sonkát, az lassítja a szénhidrátok felszívódását, úgy tovább kitart majd a CH „tápegysége”.

Az inzulinrezisztencia gyógyszerek (met formin) nem csupán kiegészíthetőek, de sokszor helyettesíthetőek az inzulinreceptorokat érzékenyítő étrendkiegészítőkkel! Egyre nagyobb a kínálat, egyre erősebb a reklám, egyre nehezebb eldönteni, hogy melyik termékre essen a választása. Mi alapján válasszon? Vegyük sorra:

Inzulin receptor érzékenyítő család (myo-inozitol=B8 vitamin)

  • Inofolic (inozitol + szintetikus folsav)
  • Inofem (inozitol + szintetikus folsav)
  • Myo-inzitol + Folsav por (szintetikus folsav)
  • Gynositol (mio-inozitol + szintetikus folsav)
  • Inozitol por
  • Myo-inozitol komplex (myo-inozitol + króm + fahéj kivonat + N-acetill cisztein + alfa liponsav)

Az inzulinrezisztencia látszólag „ártalmatlan” betegség, hiszen rövid időn belül kialakult tünetei „csak kellemetlenek”:

  • elhízás, meddőség,
  • szőrösödés, hajhullás,
  • depresszió, pánikbetegség,
  • pajzsmirigy alulműködés

Ezek azonban csak az IR rövid időn belül kialakult következményei!

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: