Dr. Benkő Éva

Endometriózis és étrend

Endometriózis és étrend Endometriózis és étrend

Vendégbloggerem Kurczewski-Tamás Zita, aki meggyógyult az endometriózisából és létrehozta az Endosegítő oldalt, a sorstársai segítésére. Fogadják szeretettel írását, hiszen egyre több inzulinrezisztenciás nőt érint az endometriózis IS. Látni fogják, hogy javasolt étrendjeink találkoznak, hiszen e betegségek gyökerei közösek.

Az endometriózis egy olyan női betegség, amelynél méhnyálkahártyához hasonló szövetek jelennek meg a méh üregén kívül. Ezek a szövetek ugyanúgy reagálnak a hormonális változásokra, mint a méhen belüli méhnyálkahártya, és a szervezetben gyulladásos folyamatokat indítanak, cisztákat és összenövéseket okoznak, legtöbbször a kismedencei területeken, a bélben vagy a húgyhólyagban. 

Az endometriózis egy ösztrogénfüggő betegség, és fennállása esetén egy krónikus gyulladás van a szervezetben. A megfelelő orvosi kezelésen túl a tünetek, a gyulladás és a fájdalom csökkentésében, az öngyógyító folyamatok aktivizálásában rendkívül támogató tud lenni a megfelelő étrend és életmód kialakítása. Éppen ezért az étrend- és életmódváltás minden endometriózisban érintettnek javasolható. 

Az étrenddel kapcsolatban számos tudományos kutatás látott már napvilágot, amely iránymutató abban, hogy merre érdemes elindulni. Egy olasz kutatás alapján a vörös húsok fogyasztása növeli az endometriózis kockázatát, míg a zöldszínű zöldségek, friss gyümölcsök fogyasztása csökkentik azt. Egy másik kutatás azt állapította meg, hogy magas transzzsír tartalmú étrendet folytatók körében 48%-kal nagyobb az endometriózis kockázata, míg a magasabb omega-3 zsírsav tartalmú étrend csökkenti az endometriózis kockázatát. Ennek megfelelően érdemes a hidrogenizált zsírokat kerülni, és az étrendbe beépíteni a halak, tengeri herkentyűk és az omega-3 forrásban gazdagabb magvak (lenmag, chia mag) rendszeres fogyasztását.  Egy további tudományos kutatás alapján a glutén elhagyása 75%-ban javított az endometriózis okozta panaszokon, így endometriózis esetén javasolható a gluténmentes étrend is.  

A fentieken kívül a finomított cukrok és szénhidrátok fogyasztása is mellőzendő, a tejtermékek kapcsán az a tapasztalat, hogy azok elhagyása jelentősen javíthat a panaszokon. Az étrendben javasolt a teljes értékű, nem finomított, illetve vegyszerekről, hormonoktól, antibiotikumoktól és adalékanyagoktól mentes ételeket előnyben részesíteni. 

Az étrendváltás persze nem egyszerű dolog, hiszen fontos, hogy az étrendünk tápláló, a szervezetünk igényeinek megfelelő és finom is legyen. Éppen ezért sokat segít, ha szakértőhöz fordulunk, ha az étrendünket szeretnénk kialakítani. Az Endosegítő keretében szervezett étrend- és életmódkurzusok, folytatott konzultációk is pont ezt célozzák, vagyis, hogy a változtatáshoz megadjunk minden információt és segítséget. Változtatni pedig együtt sokkal könnyebb: egy olyan környezetben, amely támogató, és ahol folyamatos tippeket, információkat kapsz, illetve ahol bármely kérdésedet felteheted. 

Kurczewski-Tamás Zita 

Endosegítő blog írója, funkcionális táplálkozási referens, természetgyógyász   

www.endosegito.hu 
https://www.facebook.com/endosegito
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. 

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: