Dr. Benkő Éva

Inzulinrezisztencia kezelése D-vitaminnal (is)

Inzulinrezisztencia kezelése D-vitaminnal (is) Inzulinrezisztencia kezelése D-vitaminnal (is)

Napelemesnek érzi magát? Szomorú, rosszkedvű, depressziós a téli sötét hónapokban? Ha még nem tette volna meg, itt az idő D-vitamint szednie, hiszen még messze a tavasz, amikor a napozással elkezdheti feltölteni a D-vitamin raktárait, hiszen a magyar lakosság egésze a téli hónapokban biztosan D-vitamin hiányos és ezt a hiányt novembertől márciusig pótolni kell. Akik pedig éjjel-nappal mesterséges fények mellett a számítógépek, tabletek, mobilok felett kuksolnak, nekik nyáron is ajánlott szedniük.

A D-vitamin adagolását még mindig félve közelíti meg az orvosi szakma, hiszen évtizedeken keresztül azt tanították az orvosegyetemen, hogy zsírban raktározódó, túladagolható vitaminról van szó, ami csupán az egészséges csontosodási folyamatokat hivatott segíteni.

Nem lehet elégszer elmondani, hogy új szerepe van a D-vitaminnak, ami nem is vitamin, hanem a nemi hormonokkal egyező szerkezetű aktív anyag, amely esszenciális a szervezet szabályozásában.  Hatással van az anyagcsere folyamatokra, a csontok egészségére, a szív- és érrendszerre, az immunrendszerre és az idegrendszer működésére is.

Mit okoz a D-vitamin hiánya?

  • Inzulinrezisztenciát okoz. A meglévő inzulinrezisztenciát, PCOS-t pedig tovább rontja, ezzel együtt a fogamzóképességet is. Tehát a D-vitamin érzékenyíti az inzulinreceptorokat, segít rendezni a peteérést, a menstruációs ciklust, elősegíti a fogantatást.
  • Hiánya a banális fertőzésektől kezdve az autoimmun betegségekig bezárólag minden immunrendszer közvetítette betegség megjelenési kockázatát növeli. Az immunrendszer működését szabályozó hormon. Gyulladáscsökkentő hatása is van, krónikus gyulladásos betegségben is jusson eszébe, hogy pótolni kell.
  • A depresszióra jellemző a D-vitamin hiány. Nagyon sok ember szenved fásult, rossz hangulattól a napfény nélküli téli hónapokban.
  • Hiánya hozzájárul az elhízás kialakulásához. A túlsúlyos emberek nagyobb D-vitamin hiányban szenvednek, és ez a túlsúlyos várandós nők magzatára is érvényes, hiszen ők a mama D-vitaminját kapják. A fogyás D-vitamin pótlás mellett eredményesebb lehet.
  • A kalcium nem tud beépülni a csontokba. Javasolt K2 vitaminnal együtt szedni, hogy a D-vitamin hatására a kalcium ne a lágyrészekbe, erekbe, hanem valóban a csontokba épüljön be. (Megjegyzés: a nyugati orvoslás állásfoglalása nem egységes a K2 vitamin szükségességét illetően.)
  • Sportolók D-vitamin hiánya rontja a teljesítményt, fokozza a sérülésveszélyt és lassítja a regenerációt.
  • Tartós D-vitamin hiányban  a daganatos betegségek és szív-és érrendszeri betegségek kialakulásának kockázata megnő.
  • Figyelem! A magyar lakosság hiányállapotba kerül tél végére.

 

Pótolni kell? Igen!

Nincs egyetértés a normálértékek és a napi adagolás tekintetében sem. JELENLEG elfogadott alsó határ az 50-75 nmol/l, az optimális érték pedig a 120-150nmol/l. Remélhetőleg (talán) néhány év alatt kikristályosodnak a normálértékek.

Természetes pótlás? Kevés!

A táplálkozással naponta átlagosan 80 NE-t viszünk be (NE=nemzetközi egység), ez elenyészően kevés. Fő forrás: halak, tojássárgája, zabpehely, szabad tartású állatok teljes tejéből készült tejtermékek.

Napozással napi 10.000-20.000 NE-t termel a bőrünk, ezt télen egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, tehát ez csak nyáron elég, télen pótolni kell.

Mennyit?

Ennek a korrekt meghatározása a következő évekre vár. Az utóbbi évek hivatalos ajánlása szerint a gyerekek 400-1000 NE mennyiséget, a felnőttek 1500-2000 NE mennyiséget szedjenek naponta.  Ezzel a mennyiséggel valószínűleg éppen csak a hiányállapot kerülhető el.

A gyakorlatban ennek a napi többszörös bevitelénél sem figyeltek még meg túladagolási tüneteket. A túlsúlyos emberek, kismamák, szoptatósok, gyenge immunrendszerű emberek, sportolók D-vitamin szükséglete ennek a többszöröse is lehet. Mivel a napozással akár 10.000-20.000 NE-t termelhet naponta a bőrünk - túladagolási tünetek nélkül -, a jelenlegi ajánlások jóval a szükséges szint alatt vannak.

Javasolják a D-vitamin szint ellenőrzése mellett pótolni a vitamint, de itt újabb tisztázatlanságokkal  kerülünk szembe. Melyik formáját mérjük a D vitaminnak? Illetve pl. D-vitamin krém használata a vérben esetenként nem mutat D-vitamin szint változást, ugyanakkor pl. biorezonanciás vizsgálattal kimérhető a test D-vitamin szintjének emelkedése. (Megjegyzés: a biorezonanciás vizsgálat Magyarországon a „tűrt” kategóriába tarozik, eredményét a nyugati orvoslás nem fogadja el.)  

Ajánlott termék: D3+K2 vitamin

Figyelem! Az inzulinrezisztencia gyógyszerei étrendkiegészítőkkel helyettesíthetőek, vagy kiegészíthetőek. DE: nincsen egyedül hatékony, mindenkinek egyformán jó étrendkiegészítő, erről részletesen írok itt: Milyen étrendkiegészítőkre lehet szükségem?

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: