Dr. Benkő Éva

Édesítőszerek és inzulinrezisztencia

Az orvoslásban forradalom zajlik, az új kutatási eredmények alapján egyre-másra megdőlnek az addig szentnek tartott előírások. Ez a helyzet az édesítőszerekkel is. Nem csupán az a baj, hogy sokan rosszul tolerálják: puffadnak, hasmenésük lesz, elgyengülnek tőle. Ennél sokkal komolyabb dologról van szó.

Édesítőszerek és inzulinrezisztencia? Nem!

Mi az a 3 szempont, ami miatt érdemes nemet mondania az édesítőszerekre?

  • megbetegítő bélflóra populáció elszaporodása
  • inzulinszint emelő hatás
  • egyéni érzékenységben emészthetetlenség (FODMAP)

1.Megbetegítő bélflóra populáció elszaporodása

Az édesítőszerek tönkreteszik a bélflóra egyensúlyát. Az új orvosi kutatási eredmények alapján a megbetegítő bélflóra túlszaporodása az egyik oka a robbanásszerűen terjedő civilizációs betegségeknek. Ezek a betegségek:

  • inzulinrezisztencia
  • elhízás
  • cukorbetegség
  • szív-érrendszeri betegségek,
  • magas vérnyomás,
  • daganatos betegségek.

Az USA-ban egyre több mesterséges édesítőszert betiltanak. Az édesítőszerek remélem előbb-utóbb nálunk is tiltólistára fognak kerülni. Már most érdemes elkezdenie leszokni az édesítőszerekről és minden édesítőszert tartalmazó ételről, italról. Az inzulinrezisztencia szempontjából ez a trendet jóval megelőző okos döntés. Dönthet okosan, járhat a trend előtt.

2.Inzulinszint emelő hatás

Az édesítőszerek, önmagában az édes íz, CH tartalom nélkül is, a vegetatív idegrendszeren keresztül inzulinszint emelkedést okoz. Hogyan kerülhettek be mégis az édesítőszerek az élelmiszeriparba? Hol van a kutya elásva?

3.Egyéni érzékenységben emészthetetlen cukoralkoholok (FODMAP)

Puffad, hasmenése lesz, elgyengül az édesítőszeres étel ital elfogyasztása után? Akkor Önnek FODMAP intoleranciája van. A FODMAP-ek olyan rövid láncú szénhidrátok, amelyeket egyesek képtelenek megemészteni. Ide tartoznak a:

  • cukoralkoholok (pl. xilit, szorbit, maltit, mannit),
  • fruktóz (gyümölcsökben, egyes zöldségekben, vagy hozzáadva),
  • laktóz (tej),
  • fruktánok (gluténtartalmú gabonák)
  • galaktánok (hüvelyesek)

Figyelje meg, mitől van jól!

Egy beteg állat tudja, hogy melyik növényt kell lelegelnie a gyógyulásához. Ez az egészséges jelzőrendszer az emberben is biztos iránytűként működhet, annál, aki megtanul befelé figyelni. A reklám hadjárat nem összeesküvés elmélet, hanem sajnos az összeesküvés maga. Igyekezzen tudatosan függetlenie magát a reklámok "agymosásától" és bátran támaszkodjon a belső megérzéseire. Pl. az eritrit nem FODMAP, mégis van, aki rosszul van tőle. Hogy is van az a mondás? „Ami panaszt okoz, az nem oda való!”

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírleveleimre (lent) és kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

Stevia

Egyelőre úgy tűnik, hogy a stevia, mint természetes édesítőszer, maradhat az étrendben. Van egy kis mellékíze, viszont a kutatások eredménye szerint csökkenti a vércukor és az inzulinszintet, tehát inzulinrezisztencia és cukorbetegségben előnyös hatású.

Figyelem! Nem fogyasztható korlátlanul!  A napi bevitelt 4mg/testsúlykilogrammban maximálták. Tehát ennél nagyobb mennyiségben fogyasztva ártalmas. Jó tudni, hogy keresztreakcióban van a parlagfűvel, a parlagfű allergiások kb. 25%-ánál szájüregi allergiás nyálkahártya elváltozásokat okozhat, ami duzzanat, viszketés formájában jelentkezik.

A Brazíliában honos Stevia növény leveleiből kivont természetes édesítőszer. Nincsen szénhidrát tartalma, tehát nem kell számolni. Sütéshez-főzéshez, hideg és meleg italokhoz egyaránt használható. A feldolgozott por, szirup, csepp és tablettás formák közül a csepp tartalmazza a legkevesebb adalékanyagot. Cserepes konyhanövényként egyre elterjedtebb, a teába, kávéba, limonádéba közvetlenül beletehető. A friss stevia levél és a szárított őrlemény a leginkább természet közeli, de ekkor nem tudjuk, hogy még milyen szennyezést fogyasztunk el. A feldolgozott, finomított formák viszont vegyi átalakításon mennek keresztül.

Okos tipp "bűnözés" esetére:

Ha becsúszik valami szülinapi bűnözés, egy kis gesztenye szív, vagy meggyes potyogtatós formájában, mindig igyon meg 1-2 nagy citrommal, steviával, és sok fahéjjal elkészített limonádét, vagy teát, ezzel tudja csökkenteni a vércukor és inzulinszint emelkedését. Az is jó döntés, ha a „bűnözés” előtt fehérjét, zsírt/ olajat tartalmazó ételből jól „belakik”, ezek lassítják a CH-ok felszívódását.

Figyelem!

Ellenőrizze tudását, töltse ki online az inzulinrezisztencia tudásfelmérő tesztet. Azonnali kiértékelést kap és meg tudja nézni a helyes válaszokat is.

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

Amíg nem sikerül leszoknia, mire figyeljen az édesítőszer kiválasztásánál?

Megkülönböztetjük a

  • természetes és a mesterséges eredetű édesítőszereket, valamint, hogy
  • 100 grammjuk hány gramm szénhidrátot tartalmaz, azaz mérni-számolni kell-e őket.

Ezen kívül jó tudni, hogy melyik édesítőszer hőálló és bátran lehet vele főzni, illetve pl. melyik nem alkalmas kelt tészta készítéséhez, mert nem nyújt táptalajt a gombaféléknek, így az élesztőnek sem.

Xukor zéró 4X

Eritritet és steviát tartalmaz, 4x olyan édes, mint a kristálycukor. Nincs CH tartalma, nem kell mérni, számolni.

Nyírfacukor (=xilit)

A nyírfacukor az a termék, amit rögtön hazugsággal indítottak, hiszen csak régen vonták ki a nyírfakéreg rostjaiból, ma kukoricacsutkából állítják elő. A nyírfakéreg és a kukoricacsutka hatóanyaga a természetes nyírfacukor. A természetes nyírfacukor mesterséges, "kémcsőben" gyártott, ipari változata a xilit. Az érzékeny emésztőrendszerűeknél hamar panaszokat okozhat: elgyengülést, puffadást, émelygést, hányingert, hasi fájdalmakat, hasmenést. Gyerekeknél gyakrabban, mint felnőtteknél. Ha bármelyik panaszt észleli, akkor teljesen hagyja ki az étrendjéből. Az is előfordulhat, hogy csak néhány hét, hónap után okoz panaszt. Az orvosi rendelésemen tapasztaltak szerint 10 emberből 9-nek előbb-utóbb panaszt okoz, ezért én senkinek sem javaslom.

Az összes cukor tiltólistás!

Az élelmiszerek címkéin az alábbi feliratok mind cukrot jelentenek, tehát az inzulinrezisztencia étrendben automatikusan tiltólistásak:

cukor, barna cukor, gyümölcscukor, nádcukor, kókuszcukor, invertcukor, glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz, szaharóz, melasz, maltodextrin, karamell, glükóz-fruktóz szirup, kukoricaszirup, keményítőszirup, juharszirup, agaveszirup, rizsszirup.

Nem szabad bedőlni a kókuszcukor reklámnak sem, ugyanúgy felborítja a jól beállított szénhidrát anyagcserét, mint a többi cukor. Hahó! Az aszalt gyümölcsök, gyümölcslevek, lekvárok édes üdítők is ide tartoznak ám.

Szeretne egyenesbe kerülni az IR-rel?

Olvassa végig az „Inzulinrezisztencia kezelése másképpen” Gyakorló Kurzus programját. Klikkeljen a "Jelentkezem a Gyakorló Kurzus" gombra, az átviszi az oldalra. Mit várhat a kurzustól?

  • Már néhány nap után jobb lesz a közérzete,
  • érthető, letisztult, eredmény centrikus tanítást,
  • étrendi gyakorlást és felülvizsgálatot,
  • inspirációt, lendületet.
 

A videóból közérdekű, új IR információkhoz juthat. Ha Önt is érinti, kérem ossza meg másokkal is a linket:

Iratkozzon fel hírlevelünkre...

 

 

 

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: