Dr. Benkő Éva

Étrendkiegészítők és inzulinrezisztencia

ÉTRENDKIEGÉSZÍTŐK ÉS INZULINREZISZTENCIA ÉTRENDKIEGÉSZÍTŐK ÉS INZULINREZISZTENCIA

Egyre nagyobb a kínálat, egyre erősebb a reklám, egyre nehezebb eldönteni, hogy melyik termékre essen a választása. A következőkben irányadó támpontokkal segítek Önnek a döntésben.  

Inzulin receptor érzékenyítő család (myo-inozitol=B8 vitamin)

  • Inofolic (inozitol + szintetikus folsav)
  • Inofem (inozitol + szintetikus folsav)
  • Myo-inzitol + Folsav por (szintetikus folsav)
  • Inozitol por
  • Myo-inozitol komplex (myo-inozitol, N-acetill cisztein, alfa liponsav, fahéj kivonat, króm)

A termékpaletta résztvevői mind hatékony inzulinreceptor érzékenyítő készítmények, enyhébb IR-ben kiválthatják az IR gyógyszer szedését, illetve a gyógyszer mellé kiegészítésként is szedhetőek, sőt, egyre több nőgyógyász javasolja a várandósság egész ideje alatti használatukat. Nagyon jó minőségű petesejtek érnek tőle, ezért ha kisbabát szeretne, a tervezett várandósság előtt már 3 hónappal javasolt elkezdeni szednie.

Hogyan válasszon terméket? Milyen különbség van köztük? A „melyiket igen?” helyett álljon itt először a „melyiket nem és miért?” kérdése. A készítmények zöme szintetikus folsavval (B9 vitamin) kombinált.

Milyen gond lehet a szintetikus folsavval (=B9 vitamin)?

A folsav minden sejt egészséges működéséhez szükséges. Hiánya a menstruációs ciklus zavarát, vetélést, magzatkorban velőcső záródási rendellenességet, Down-kórt, felnőttekben pedig fokozott rákkockázatot, idegrendszeri zavarokat, gyors öregedést okozhat. A B9 vitamin szintetikus formáját nevezzük folsavnak (folsav, folic acid), az ételeinkben előforduló természetes forma pedig a folát.

A lakosság mintegy fele - enzimhiba miatt - nem tudja hasznosítani, beépíteni a szintetikus folsavat! Az Inofolic, Inofem és Mioinozitol por+Folsav készítmények mindegyike szintetikus folsavat tartalmaz. E termékeket szedők mintegy fele tévesen azt hiszi, hogy a folsavat pótolja és megfelelő folsav védelemben is részesül a tervezett várandóssághoz. Az ő szervezetükben a feldolgozhatatlan folsav ráadásul „szemétként” az amúgy is túlterhelt máj méregtelenítési munkáját csak tovább terheli. Ugyanakkor a természetes előfordulású folátot mindenki jól hasznosítja. Én személy szerint nagyon várom már, hogy melyik cég ébred fel és jelenik meg végre a piacon természetes foláttal kombinált mio-inozitol készítménnyel.

Mit tegyen?

  • Szintetikus folsavat tartalmazó készítmények helyett folsav nélküli terméket válasszon. Ilyen pl. az Inozit por, Inozitol por, vagy a Myo-inozitol komplex. A Myo-inozitol komplex egyéb inzulinreceptor érzékenyítő készítményeket is tartalmaz, amik egymás hatását erősítik. A Myo-inozitol-komplex a magas minőségi követelményeket támasztó magyar cégé (Wise Tree Naturals), a termék nevére kattintva olvashat további részletes információt.  
  • A folsav nélküli készítmény mellé szedjen természetes eredetű folát készítményt, ezek közül is a negyedik generációs termékcsaládot válassza. Nyáron még könnyebb helyzetben van, mert a friss, mélyzöld színű zöldségek mindennapos fogyasztása biztonságosan pótolja a napi folsav szükségletet. A titok, hogy friss és alig hőkezelt legyen az a zöldség, mert állás és hő hatására gyorsan lebomlik ez a hasznos vitamin.
  • Ha korábban már megszerette és ragaszkodik az Inofolic, Inofem, vagy Mioinozitol+folsav por készítményekhez, akkor feltétlenül ellenőriztesse, hogy a folsavat hasznosítani tudja-e a teste (vérvétel: MTHFR=metilén-tetrahidrofolát reduktáz enzim génjének mutációjának keresése)!

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírlevelemre (lent), kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

D-vitamin

Inzulinrezisztencia, PCOS esetén alapvetően szükséges a D-vitamin pótlás, mert hiánya nagyon lerontja a meglevő betegséget. A D-vitamin érzékenyíti az IR receptorokat, segít rendezni a menzeszt, javítja a várandósság esélyét. Félévente-évente érdemes vérvizsgálattal a vitaminszintet ellenőrizni és ennek függvényében megváltoztatni az adagolást. A vérvétel előtt 4-5 napig ne szedje a D vitamint! Javasolt a D3+K2 vitamin rendszeres szedése, mindenképpen kalcium és magnézium pótlással kiegészítve.

Omega 3

Éppúgy, mint a D-vitamin, az omega 3 is minden sejt működéséhez alapvetően szükséges. Tehát IR-ben is! Természetes forrásai: hideg vízi tengeri halak, mint például a lazac, a hering, a makréla, a szardella és a szardínia. Ha inkább terméket szeretne, adalékmenteset és lehetőség szerint nehézfém terheltség nélküli készítményt válasszon! Állítólag az Eskimo cég terméke a legtisztább. Állítólag. Ha tud ennél jobbat, kérem az oldal alján kommentbe írja le.

Egyéb B-vitaminok

Tudta, hogy az IR gyógyszer szedése akadályozza a B12 vitamin és folát (=B9 vitamin) felszívódását? A gluténmentes étkezés pedig komplex B-vitaminok hiányhoz vezet! Tehát tessék a pótlásáról gondoskodni. Gyűlnek az adatok a szintetikus vitaminok esetleges káros hatásairól, ezért igyekezzen természetes forrásból pótolni a komplex B-vitamin hiányt. Ezek: mogyoró, sajt, marhahús, lencse, répa, tojás sárgája, máj. Az étrendkiegészítőkben pedig a szintetikus helyett keresse a természetes eredetű, metilált B-vitaminokat.

C-vitamin és Q10

A sejt szintű egészséghez van szükségünk rájuk, a mitokondriumok energiatermelését és következményesen az egész testünk energiaszintjét emelik. Figyelem! A napi 2000NE-nél több C-vitamin bevitele leüríti a B vitamin raktárakat, tehát ilyenkor azt is pótolni kell. Megint csak a természetes C-vitamin forrásokat keresse, mert a szintetikus C-vitamin nagy részének másmilyen a térszerkezete, ezért hatástalan, nem hasznosuló forma. Természetes C-vitamin források: BIO citrom, paprika, homoktövis, csipkebogyó, fekete ribizli, áfonya, savanyú káposzta, petrezselyem. Ugye látja, hogy a BIO termékeket kell keresnie, amik minimálisan tartalmaznak vegyszereket, növényvédőszer maradványokat, ugyanis e „mérgek” okozzák részben a robbanásszerűen terjedő civilizációs betegségeket.

Kálcium, magnézium, zink

Ismét sejt szintű (jelátviteli működéshez) szükséges anyagok. A magnézium fele annyi legyen, mint a kalcium, így működnek együtt optimálisan. (Tehát nem elég a MagneB6, OK?) Érdemes 2-3 napig gyöngyözve főzött csontleves alaplével, természetes formában bevinni ezeket.

Figyelem!

Ellenőrizze tudását, töltse ki online az inzulinrezisztencia tudásfelmérő tesztet. Azonnali kiértékelést kap és meg tudja nézni a helyes válaszokat is.

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

Egyéb étrendkiegészítők

A cégek reklámjait próbálja meg figyelmen kívül hagyni. Sajnos még az sem elég, hogy elméletileg a termék pont az inzulinrezisztenciát hivatott javítani. Ha az elfogyasztása után elgyengül a teste, vagy rosszabb lesz a közérzete, akkor az a készítmény nem Önnek való. Sok terméket kell „végigenni”, mire megtalálja a megfelelőt. ÉS a szervezet igénye változik, vagyis, ami ma jó, lehet, hogy 3-6-12 hónap múlva már nem támogatja, hanem megterheli a szervezetét. Figyeljen befelé a megérzéseire. Ha ebben nem bízik, akkor a kiválasztáshoz érdemes megtanulni a kineziológiai tesztelést, illetve a biorezonanciás vizsgálat is segíthet.

Inzulinrezisztencia esetén a test a speciális étrendkiegészítést jobb működéssel hálálja meg. Sajnos a GLUCOSE RESPONSE már nem elérhető, de érdemes hasonló összetevőjű terméket keresni: B6, B12, folát, biotin, magnézium, króm, vanádium, L-cisztein, fenugreek mag, keserű dinnye, áfonya kivonat, zöld tea kivonat.

Kisbabát szeretne?

Egyre több vizsgálat mutatja, hogy az anya várandósság előtti és alatti vitaminhiánya a születendő gyermekben később betegségek megjelenését okozza. Nézzük meg a vitaminhiányt kicsit alaposabban. Az alábbi táblázatban egy 1985-ös svájci és egy 1996-os német vizsgálat eredményeinek összehasonlítását láthatja.

A tömör tanulság: mindannyian minőségi éhezők vagyunk. Az ételeink már régen nem tartalmazzák azt a vitamin, ásványi anyag, nyomelem, mikrotápanyag mennyiséget, ami a sejtjeink, szerveink és testünk egészséges működéséhez elengedhetetlen. Ez (is) vezet oda, hogy a betegségek sokkal korábbi életkorban jelennek meg. Tehát amikor egy reklámban a magnézium, vagy a szelén pótlására próbálják rávenni, ne dőljön be, mert nemcsak a magnézium, vagy a szelén hiányzik, hanem minden! Tehát étrendkiegészítőre mindenkinek szüksége van. Csak az a kérdés, hogy milyen szempontok alapján válasszon terméket!

Az étrendkiegészítő választás szempontjai:

Természetes eredetű, vagy szintetikus?

A szintetikus vitaminok „kis puzzle darabkái” nem pontosan illeszkednek a test „hiányaiba”, emiatt nagy részük nem tud hasznosulni. Minden, ami nem tud hasznosulni, az lerakódik és kiválasztása a májat terheli. Sőt! Vannak már olyan adatok, hogy pl. a szintetikus folsav és a szintetikus B vitaminok, blokkolhatják a pajzsmirigy működését, és ugye tudjuk, hogy az IR és a pajzsmirigy alulműködés egyébként is kéz a kézben járnak. De ugyanígy a szintetikus C-vitamin nagy százalékban tartalmaz nem hasznosuló térszerkezetű formát.

Egy szintetikus készítmény összetevőinek arányát ember állítja össze, ami maximum csak hasonlít a természetben és az emberi test szükségleteiben meglévő arányokhoz. Már születtek olyan orvosi tanulmányok, amelyek megállapították a szintetikus vitaminok és azok nem megfelelő arányának egészségkárosító hatásait (a max-immun honlapján nem városi legendákról, hanem ilyen korrekt orvosi vizsgálatok eredményeiről olvashat). Ugyanakkor a minőségi éhezés olyan nagymértékű, hogy sokszor a szedett szintetikus étrendkiegészítő is sokkal jobb lehet, mint a semmi. Pontosan emiatt bármilyen étrendkiegészítő szedésétől eleinte nagy életminőség-javulás és sok betegség enyhülése, esetleg gyógyulása tapasztalható. Viszont sokan vannak, akik nagyon rövid idő után rosszul vannak és emiatt abba is hagyják a szintetikus készítmények szedését.

Ez egyben azt is jelenti, hogy egy betegség indulásakor elsőként nem a gyógyszer választandó, hanem a hiányállapot kipótlásával meg kell szüntetni a minőségi éhezést. Önmagában ettől sok betegség egyszerűen elpárolog. Ami tünet még megmarad, arra kell célzottan gyógyszert adni (kivételt képeznek a heveny, illetve az életet veszélyeztető betegségek és állapotok, amikor kötelező a gyógyszer).

Egy vagy több komponensű?

Ne csak áfonya, vagy csak cékla legyen, mert minél többfélét tartalmaz, annál inkább kipótolja a hiányállapotot. A koncentrálás hatóanyag sűrítést jelent, hogy ne két vödör, hanem csak két kanál gyümölcsöt, zöldséget kelljen elfogyasztania. Viszont fruktózzal tartósított készítményt sose fogyasszon, mert a szintetikus fruktóz IR-t okoz, a meglévőt pedig tovább rontja. Ugye észrevette, hogy itt is különbséget kell tennünk a szintetikus és a természetes eredetű fruktóz között. Mindig kerülje az ipari előállítású „cuccokat”!

Termékhűség?

Tekintsünk a minőségi éhezésre, mint egy sokszeletes tortára. Bármelyik cég terméke csak néhány szeletet tud lefedni. Az Ön minőségi éhezése sem egyszeletes, ne dőljön be a reklámnak, hogy van egyedül üdvözítő készítmény!

Cukorbetegségben jó, de IR-ben rossz! Miért?

Különbséget kell tenni, mert a cukorbetegségre való étrendkiegészítők általában a hasnyálmirigy inzulintermelését fokozzák, tehát az amúgy is meglevő emelkedett inzulinszintet tovább emelik, ezzel rontják az inzulinrezisztenciát. Gyakorlati tanács: amelyik termék vércukorleesést okoz, az rontja az inzulinrezisztenciát, azt ne szedje!

Mit mikor és mikor ne?

Minden lé, püré, lekvár, vagy pép állagú étrendkiegészítő gyors felszívódású szénhidrát, tehát inzulinrezisztenciában nem szabad reggel és este fogyasztani.

Figyelem! Ha ezen az oldalon talált beépíthető, hasznos újdonságokat, akkor az "Inzulinrezisztencia kezelése másképpen" Gyakorló Kurzus oldalamon is kincseket fog találni. Kattintson a "Jelentkezem" gombra, az átviszi az oldalra:

 

A videóból közérdekű, új IR információkhoz juthat. Ha Önt is érinti, kérem ossza meg másokkal is a linket:

Iratkozzon fel hírlevelünkre...

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: