Dr. Benkő Éva

Inzulinrezisztencia, edzés, mozgás, sport

  • Utálja azt a sportot, amit magára erőltetett a személyi edző?
  • Nem tudja mit és mennyit eddzen?
  • Nincs ideje aktív mozgásra?
  • Nem sportos típus?

Ezek a problémák sok inzulinrezisztencia betegségben szenvedőnél előjönnek. Az alábbiakban jól működő lehetőségeket olvashat e problémák megoldására. Ahhoz, hogy tisztán lásson, először tekintsük át, hogy:

Miből áll az inzulinrezisztencia kezelése?

A jelenlegi orvosi ajánlásokban 4 pilléren nyugszik:

  1. étrend
  2. mozgás
  3. gyógyszer
  4. IR lelki okai

Ez sok páciensnél nem ad elég jó eredményt, valamint az új orvosi kutatások alapján hosszú távon nem biztosítja az egészséget. A 4 pillért további 8 pillérrel egészítettem ki és tanítom az „Inzulinrezisztencia kezelése másképpen” Gyakorló Kurzusomon. A + 8 pillér:

  1. stressz csökkentés
  2. alvásrendezés
  3. máj tehermentesítés
  4. immun tehermentesítés
  5. bélflóra egészsége
  6. sejt szintű erőnlét
  7. személyiség típus
  8. meridián blokkok oldása.

Az inzulinrezisztencia kezelés 2. legfontosabb pillére a mozgás.

Mit jelent ez a gyakorlatban?

  • Ha nem mozog, biztosan beteg marad! Az inzulinrezisztencia kezelése sport nélkül olyan, mint egy ház alapozás nélkül.

Milyen inzulinrezisztencia edzés ajánlott?

Kardió + izomépítés. Ha nem szereti az edzőtermeket, bátran végezzen saját testsúllyal edzést, nem csupán trendi, de több szempontból is jobb választásnak tartják, mint az edzőtermi súlyzózást. Ugyanígy a túrázás és a tánc is kiváló IR mozgás!

Miért van szükség az IR edzés rendszeres végzésére?

Edzés közben az inzulin receptorok érzékenysége a 20x-osára emelkedik! Nincs az az IR gyógyszer, ami ezt az eredményt adná. Egy bökkenő van, hogy ez a hatás csak 24-48 órán keresztül tart, utána visszaromlik az IR receptorok érzékenysége.

Mi következik ebből?

Heti 3-4x végzett IR edzés és tartóssá tudja tenni ezt a gyógyító hatást. A teste meghálálja a gondoskodást:

  • kiegyensúlyozottabbá válik,
  • csökken a fáradtsága,
  • javul a munkahelyi teljesítménye,
  • javul a vércukor és inzulingörbéje.

Maximum mennyit sportoljon?

A túl sok sport túledzettséghez vezethet. Fanatikus-szenvedélyes típusúak figyelem! A kevesebb több! Mik a túledzettség tünetei?

  • romlik az inzulinrezisztencia, ami hízáshoz vezethet,
  • megemelkedik az ébredési pulzus,
  • kimerültség, levertség érzése állandósul,
  • romlik a koncentráció,
  • gyengül az immunrendszer, könnyű elkapni fertőző betegségeket,
  • izomsérülések, ízületi sérülések léphetnek fel,
  • nőknél felborulhat a menstruációs ciklus,

Figyelem!

Ellenőrizze tudását, töltse ki online az inzulinrezisztencia tudásfelmérő tesztet. Azonnali kiértékelést kap és meg tudja nézni a helyes válaszokat is.

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

Utálja azt a sportot, amit előírtak?

Kapott már olyan utasítást, hogy heti hány kardió és hány izomépítő edzést végezzen? Meddig volt elég a kitartása és a kezdeti lelkesedése, ha utálta a kötelező penzumot, az edzőtermet, vagy épp a futást?

A stressz inzulinrezisztenciát okozó hatása miatt ideje újragondolni a sportválasztás szempontjait!

Ha frusztrációt, stresszt okozó inzulinrezisztencia edzést választ, vagy javasol Önnek bárki, akkor a stressz tovább rontja az IR-t. Tehát a legfontosabb szempont, hogy a választott IR mozgás ne az inzulinrezisztenciához, hanem az Ön személyiségéhez illeszkedjen, ne stresszt, hanem örömet okozzon!

Nincs ideje sportolni? Nem sportos típus?

Nem tud mindenki edzésre járni, viszont ha szeret sétálni, a napi 40-60 perc erőltetett gyaloglást is nagyon meghálálja a teste! A semmi mozgásnál pedig még a napi 10 perc séta is jobb! Használja ki a munkába menet-jövet gyaloglás lehetőségét, a lépcsők használatát, ülőmunka esetén óránként álljon fel, végezzen testgyakorlatokat. Ez utóbbiról már látni videókat a neten, remélhetőleg trendi divatként gyűrűzik be hozzánk.

Meddig kell sportolni?

Az inzulinrezisztenciára való hajlam az Ön egészségének leggyengébb láncszeme, ez a hajlam az egész életet végigkíséri, ezért figyelem! Nem kampány sportolásról van szó, mint pl. a fürdőruha szezon előtti kampány fogyókúra. Tehát ne robbanjon be egy edzőterembe, majd hagyja abba teljesen 2 hónap múlva az egészet. Örömteljes, aktív életforma kialakítása a cél!

Érdemes összeírni a kedvenceket, így ha az egyik unalmassá válik, akkor jöhet a következő, illetve eleve érdemes váltogatni is őket. Ötletek:

  • futás,
  • bringa,
  • kettlebel,
  • babakocsis futás,
  • tangó,
  • nordic walking,
  • zoomba,
  • túrázás,
  • kutyafuttatás,
  • saját testsúllyal végzett edzés.

Hogyan lásson hozzá?

Az erősen elhanyagolt és leromlott inzulinrezisztenciás állapot eleve stressz a testnek. Ilyenkor nem szabad megerőltető sporttal tovább rontani a helyzeten. Ami évek, esetleg évtizedek alatt romlott el, azt nem lehet 2 hét alatt rendbe tenni. Kezdő / újrakezdő sportnál a fokozatosság kötelező: 2 naponta mozogjon annyit, hogy utána ne azt érezze, hogy átment magán egy úthenger, csupán kellemes, jóleső fáradtság a cél, ez a jele, hogy jó úton jár. Hétről hétre óvatosan emelheti a mennyiséget.

Honnan tudja, hogy jól végzi-e az IR sportot?

Az edzés ott kezdődik, amikor Ön leizzadt. Ha nem izzad, akkor az (általában) nem edzés. A test optimális zsír/izom arányának elérése segíti az IR gyógyulását. Ezt testösszetétel méréssel (pl. InBody) kiválóan lehet követni.

Az új orvosi kutatási eredmények alapján:

Az inzulinrezisztencia kezelése során a felelősség egyre inkább egyszemélyes. Ez a felelősség az Öné. Ebben csak annyi a jó hír, hogy végre tud tenni önmagáért. Segítséggel viszont mindig könnyebb a változtatás. A tennivalók 4+8 pillérét tanítom meg az „Inzulinrezisztencia kezelése másképpen” Gyakorló Kurzusomon.

Mi várja a kurzuson?

  • sorstársakkal együtt tanulhat,
  • típushibákon keresztül begyakoroljuk az étrendet,
  • inspirációt és nagy lendület kap a változtatáshoz.
 

A videóból közérdekű, új IR információkhoz juthat. Ha Önt is érinti, kérem ossza meg másokkal is a linket:

Iratkozzon fel hírlevelünkre...

 

 

 

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: