Dr. Benkő Éva

Inzulinrezisztencia étrend

Inzulinrezisztencia étrend Inzulinrezisztencia étrend

Az IR étrend betartása mellett sem fogyott le? Mindent betart, mégis rendszeresen leesik a vércukra? Rosszul van, ha a napi 160 gramm szénhidrátdiétát magába kell erőltetnie? Káosz van a fejében, hogy mit, mikor és mivel ehet együtt? A 160 grammos diéta mindenkinek "nagy falat", pedig:

Az IR kezelés első és legfontosabb pillére az IR étrend.

Az internetes információk áradatában álljon itt iránytűként:

  • Az IR diéta és a PCOS diéta ugyanazt jelenti, mivel a PCOS-t az IR okozza!
  • Körülbelül helyett diétázzon pontosan, használja a konyhamérleget, mert vannak becsapós ételek, italok.
  • A cukrok és a finomított pékáruk kihagyása alap, de ezzel nem végződik, hanem csak kezdődik a diéta.
  • A ~160g CH inzulinrezisztencia étrendet csak addig kell tartania, amíg egészséges szeretne lenni.
  • Ne a finomságokról mondjon le, hanem a betegségekről.
  • Ha a neten található leírásokkal nem boldogul, vegyen részt diétás oktatáson.
  • Álmából felébresztve is tudja, hogy mi gyors és mi lassú felszívódású szénhidrát.
  • A konyhamérlege kedvenc kis darab legyen, amit örömmel használ a napi méricskéléshez.
  • Ügyeljen az egyes étkezéseknél a gyors/lassú CH grammok mennyiségére, az étkezéseken belüli helyes arányára és napszaki elosztására.
  • A diéta nem a cél, hanem csak eszköz a céljai elérésében.
  • Ha valamiről tudja, hogy rosszulétet okoz, azt akkor se egye meg, ha valaki előírta.

Amit álmából felébresztve is tudnia kell:

  • Az összes cukor tiltólistás. Kerülje a finomított lisztből készült élelmiszereket.
  • Az ételek 3 csoportja - szénhidrátok, fehérjék, zsírok/olajok - közül a szénhidrátokat kell számolni. A szénhidrátok napi bevitele maximalizálva van, az egyéni igénytől függően ez napi fix 100-220g között is lehet. Tehát pl. fix. napi 120g CH, + edzésenként 10-20g CH, ami nem számít bele a napi fix 120g CH-ba.
  • A napi CH bevitelen belül a gyors felszívódású CH-ok mennyisége is maximalizálva van. Pl. napi fix 160g CH-ból a gyors CH max. 50-55g CH lehet.
  • Megkülönböztetjük a gyors és a lassú felszívódású szénhidrátokat.
  • Gyors: minden, ami cukrot tartalmaz (az ÖSSZES cukor, méz, cukros üdítő, cukortartalmú feldolgozott élélmiszer, gyümölcsök, lekvárok, "rendes" fagyi és csoki) minden, ami finomított lisztből készül (pl. péksütemények, édességek, tészták), pépesített, pürésített, levesített (gyümölcs és zöldséglé). Lassú: minden ami rostot tartalmaz, minél nyersebb, annál lassúbb.
  • Reggelire-vacsorára csak lassú felszívódású CH-t fogyasszon.
  • Nincs olyan étkezés, amikor lehet csak gyors CH-ot fogyasztani (pl. gyümölcsöt), mindig vagy lassú CH-t kell mellé tenni, vagy be kell lassítani rosttal (zöldség, egyéb rostok, pl. utifűmaghéj), fehérjével, vagy zsírt /olajat tartalmazó étellel (oliva olaj, avokádó, kacsacomb pl.).
  • Zsírok /olajok, fehérjék: a zsír / olaj tartalmú zöldségeket (olajbogyó, avokádó pl.) és zsíros fehérjéket (kacsa, marha, disznó pl.) a nap aktív szakaszában javasolt fogyasztani, tehát reggelire, tízórai, ebédre. Uzsonnára, vacsorára, utóvacsorára olaj /zsírmentes zöldségek és sovány fehérjék javasoltak.

Figyelem!

Mérje fel tudása korszerűségét a 13+1 kérdésből álló teszttel! Az azonnali kiértékelés és a helyes válaszok elolvasásával tájékozódhat az új tudnivalókról:

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

160 grammos szénhidrátdiéta: melyik étkezésre hány gramm CH-t, mikor gyors / lassú felszívódásút?

  • Reggeli 7-8 óra: 30g CH (lassú felszívódású CH)
  • Tízórai 9-10 óra: 20g CH (fele gyors, fele lassú: 10g-10g)
  • Ebéd 12-14 óra: 40-50g CH (20g gyors, 30g lassú)
  • Uzsonna 16-17 óra: 20g CH (gyors, de kötelező belassítani)
  • Vacsora 19-20 óra: 30g CH (lassú)
  • Utóvacsora 21-22 óra: 10g CH (lassú)
  • Ha kimarad az utóvacsora, akkor vacsora: 40g CH (ebből max. 10g CH gyors)

Az IR diéta (=PCOS diéta) eredménye sok örömmel járhat, megindul a fogyás, rendeződik a női ciklus, megfogan az áhított kisbaba, megszűnik a hajhullás, a zsíros, pattanásos bőr. Figyelem! Korrekt étrend nincs konyhamérleg és táblázatok nélkül! Válogasson kedvére az összegyűjtött táblázatokból itt: táblázatok: szénhidrát gramm, glikémiás index, inzulin index.

Sokan patikamérleg pontossággal betartják a 160grammos szénhidrátdiétát, a rengeteg befektetett idő és energia mégsem hozza meg a kívánt eredményt. Miért?

  • Az 160 gramm diéta általában nem személyre szabott.  A napi fix CH gramm bevitel mindenkinél a saját fizikai aktivitásának és egyéni anyagcsere igényének megfelelőnek kell lennie.
  • Egyéni érzékenység alapján egyes lassú felszívódású szénhidrátok viselkedhetnek gyors felszívódású szénhidrátként (pl. gabonapelyhek, sütőtök, batáta, köles, hajdina), illetve a gyümölcsök kiválthatnak gyors helyett ultragyors felszívódású CH hatást.
  • Szigorítani kell az egyéni intoleranciák, és immunendszert érintő betegségek: allergiák, autoimmun betegségeknek megfelelően.
  • Alapból nem tartalmazza a máj komplex tehermentesítését és az immunrendszer tehermentesítését.

A 160 g diéta hosszú távon kiegészítésre szorul további 2 étrendi pillérrel.

  • máj tehermentesítés
  • immunrendszer tehermentesítés

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírleveleimre (lent) és kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

Máj tehermentesítés az IR étrendben

Máj tehermentesítés

Nem ijesztgetésből írom, de. A kezeletlen, elhanyagolt IR zsírmájat okozhat és minden inzulinrezisztencia betegnek amúgy is rosszul működik a mája. Így húzza maga után az IR a népbetegséggé váló zsírmájat. A zsírmáj pedig ritkán súlyos májbetegségekhez vezethet: májgyulladás, májzsugor, májelégtelenség, sőt nagyon ritkán májrákot is okozhat. Az USA-ban él a legtöbb kövér ember és mára a legnagyobb probléma a zsírmájból kialakult májelégtelenség miatti májtranszplantációk megoldása.

 

 

Milyen panaszai lehetnek, ha túlterhelt a mája?

  • Fáradtan, ingerülten ébred.
  • Romlik a munkahelyi teljesítménye.
  • Megkopottnak érzi a lelkét (idő előtt).

A megoldást a máj komplex tehermentesítése jelenti. Igaz, hogy a napi szénhidrát bevitel 160 grammra történő megszorítása visszafordíthatja és megelőzheti a zsírmáj kialakulását, de ennél jóval több lehetősége van az étrendben, amit okosan ki is tud használni. Mivel nem mindenkinek ajánlott, aki teheti, használja ki a lehetőséget, ne menjen el nap mint nap üres kézzel emellett a kincsesbánya mellett. Mielőtt elolvasná a hogyant, nézzük meg, hogy:

 Kinek NEM ajánlott?

  • 18 év alatti gyerekek.
  • Súlyvesztésre való hajlam esetén.
  • Éjszakai, hajnali, reggeli vércukor leesésre való hajlam esetén.
  • Várandósság.

Hogyan tehermentesítse a máját?

Reggelire, tízóraira és ebédre (a nap aktív szakasza) fogyaszthat magas CH tartalmú ételeket, zsíros / olajos zöldségeket és zsíros / olajos fehérjéket. Viszont uzsonnára, vacsorára és utóvacsorára (a nap passzív szakasza) kifejezetten kerülje ezeket, helyettük gyümölcs, zöldség, sovány fehérje kerüljön a tányérjára. (Megjegyzés: a dietetika a zsíros ételek kerülését javasolja, valamint a nap passzív szakaszában is előírja a magas szénhidráttartalmú gabonák fogyasztását.)

Miért nem hallott erről eddig az orvosától?

Inzulinrezisztencia étrendA máj tehermentesítésének ez a lehetősége a hagyományos kínai orvoslás adta kínai szervórából ered. Plusz infó, hogy a kínai orvoslás szerint a májat nem csak az étkezésből eredő méreganyagok, hanem a feldolgozatlan érzelmi és az intellektuális információk (internet, média) is terhelik. Gondoljon bele! Ön szerint ma kinek nincs szüksége a máj tehermentesítésére?

Ez egy nulla forintos technika, amihez csupán odafigyelés és az eddigi étrendje elemeinek az átcsoportosítása szükséges! Inzulinrezisztenciás pácienseim, akik a szokványos dietetika útmutatásait követve panaszosak maradtak, e nulla forintos technika alkalmazásától többségében lefogytak, jól lettek és megújult erővel tudtak hozzálátni az életmódváltás többi elemének beépítéséhez is.

 

Milyen előnye származik a máj étrendi tehermentesítéséből?

  • Frissen, kipihenten ébred.
  • Napközben nyugodtabb.
  • Koncentráltabb a munkájában.
  • Kiegyensúlyozottabb a hangulata.
  • Visszatér a csillogás szemébe.

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírleveleimre (lent) és kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

Készen vagyunk az étrenddel? Nem.

  • Puffad a hasa, vizesedik keze-lába?
  • Köd ül a fején?
  • Bőr és izületi panaszai is vannak?
  • Autoimmun Hashimoto betegsége is van?
  • Problémákat okozott a paleo étrend?

Ezekre adhat megoldást az inzulinrezisztencia kezelése következő kiegészítő étrendi pillére, az

Immun tehermentesítés

Miért nem beszélnek erről - vagy csak alig - az orvosi, dietetikai rendelőkben?

A nyugati orvosegyetemi képzés és orvostovábbképzés főként betegségben gondolkodik, a népegészségügyi szintű megelőzés pedig egyelőre gyerekcipőben jár. A dietetikusok bizonyos étrendi megszorításokat csak kialakult betegségek esetén ajánlanak. A kutatásokban ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kap a betegségek kialakulásának gyulladásos eredete és ebből eredő megelőzési lehetősége. Ritkán esik szó pl.

  • a nem cöliákis gluténérzékenységről, vagy az autoimmun betegségek és a tejtermékek kapcsolatáról. És szinte egyáltalán nincs terítéken
  • a kemikáliák, adalékanyagok, vegyszerek megbetegítő hatása és minimalizálásuk alapvető szükségessége. Így figyelmen kívül marad a megelőzés és kezelés komplex lehetősége. A civilizációs betegségek viszont robbanásszerűen terjednek, ilyenek az IR, cukorbetegség, szívinfarktus, sztrók, daganatos betegségek, amelyek a kezeletlen inzulinrezisztencia késői következményei is lehetnek. De gondolhatunk az allergiás és autoimmun betegségek számának ugrásszerű megemelkedésére is.

Miért terjednek robbanásszerűen a civilizációs betegségek? A kedvezőtlen ártó körülmények hatására a genetikailag meghatározott betegségek jóval idő előtt megjelennek, illetve az addig alvó gének (epigenetika) bekapcsolnak és szintén betegségeket okoznak. Ezek a betegségek már hónapokkal, akár évekkel az első tünetek megjelenése előtt szöveti elváltozásokat okoznak a testben.  A komplex tehermentesítő étrend a prevenció eszköze.

Hogyan tehermentesítse az immunrendszerét?

Hagyja ki az immunrendszerét megterhelő, általános gyulladást okozó ételeket az étrendjéből. És minimalizálja a vegyszere, adalékanyagok, kemikáliák jelenlétét az ételeiben és az életében. Milyen ételeket hagyjon ki?

  • cukrok, édesítőszerek
  • glutén (búza, rozs, árpa és a gluténtartalmú gabonát feldolgozó üzemből származó zab),
  • tejtermékek,
  • krumpli, szója, kukorica.

Ha 3 hét kihagyás után jobban érzi magát, akkor tartósan hagyja el ezeket az ételeket. Ez a tapasztalat a paleó étrendből érkezett. Sokan ujjongva fogadták a paleo étrend gyógyító hatását, de több hónap után gyakran visszaromlást tapasztaltak, valami nem stimmelt. Milyen kérdéseket kell tisztán látnia:

  • Miért értik félre a paleót a dietetikusok? Hogyan paleózzon helyesen IR-ben?
  • Miért tartózkodjon a maglisztektől?
  • Miért tilos IR-ben a ketogén étrend?
  • Mi az ételintolerancia tesztek üzenete?
  • Milyen további szigorításokat tartalmaz az autoimmun protokoll?
  • Melyik divatos étrend milyen hatással van az IR-re?

A személyes kérdéseire IS választ kap az IR Gyakorló Kurzusomon.

Tehát, az inzulinrezisztencia étrend komplexen:

  • 160 grammos szénhidrátdiéta (100-220g CH),
  • + máj tehermentesítés,
  • + immunrendszer tehermentesítés.

Mit ad Önnek a komplex IR diéta?

  • visszakaphatja a régi önmagát: testileg, lelkileg, intellektuálisan,
  • IR társbetegségei gyógyulásnak indulhatnak, vagy kialakulásuk ideje kitolódhat, megelőzhetővé válhatnak,
  • hosszú távú befektetésként az IR okozta késői betegségek megjelenési ideje kitolódhat.

Figyelem!

Ne maradjon le az édesítőszer-ellenesség okainak megismeréséről, egyelőre nagy vitát kavar a téma: édesítőszerek és IR. Az IR kezelésében pedig már nem elég a szokásos 4 pillér (étrend, mozgás, gyógyszer, lelki okok kezelése); a kiegészítő +8 pillért olvassa végig itt: IR kezelése másképpen. Az inzulinrezisztencia kezelése gyógyszer nélkül, az inzulinrezisztencia kezelése természetesen is lehetséges. Ez jó hír azoknak, akik nem tudnak / akarnak gyógyszert szedni. Ha az életmódváltáshoz nagy lendületet szeretne kapni, csatlakozzon az IR Gyakorló Kurzusok lelkes résztvevőihöz. Eredményes tanulást, örömteli étkezéseket kívánok! :)

IR és bélflóra. IR és stressz.

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

Itt tud feliratkozni:

 

 

 

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: