Dr. Benkő Éva

Inzulinrezisztencia étrend

INZULINREZISZTENCIA ÉTREND: 3-AS KOMBÓ INZULINREZISZTENCIA ÉTREND: 3-AS KOMBÓ

Az IR étrend betartása mellett sem fogyott le? Mindent betart, mégis rendszeresen leesik a vércukra? Rosszul van, ha napi 160g szénhidrátot (CH) kell magába erőltetnie? Káosz van a fejében, hogy mit, mikor és mivel ehet együtt? Az IR diéta mindenkinek "nagy falat", pedig:

Az IR kezelése első és legfontosabb pillére az étrend.

Az internetes információk áradatában álljon itt iránytűként:

  • Körülbelül helyett diétázzon pontosan, használja a konyhamérleget, mert vannak becsapós ételek, italok.
  • A cukrok és a finomított pékáruk kihagyása alap, de ezzel nem végződik, hanem csak kezdődik a diéta.
  • A ~160g CH inzulinrezisztencia étrendet csak addig kell tartania, amíg egészséges szeretne lenni.
  • Ne a finomságokról mondjon le, hanem a betegségekről.
  • Ha a neten található leírásokkal nem boldogul, vegyen részt diétás oktatáson.
  • Álmából felébresztve is tudja, hogy mi gyors és mi lassú felszívódású szénhidrát.
  • A konyhamérlege kedvenc kis darab legyen, amit örömmel használ a napi méricskéléshez.
  • Ügyeljen az egyes étkezéseknél a gyors/lassú CH grammok mennyiségére, az étkezéseken belüli helyes arányára és napszaki elosztására.
  • A diéta nem a cél, hanem csak eszköz a céljai elérésében.
  • Ha valamiről tudja, hogy rosszulétet okoz, azt akkor se egye meg, ha valaki előírta.

Figyelem!

Ellenőrizze tudását, töltse ki online az inzulinrezisztencia tudásfelmérő tesztet. Azonnali kiértékelést kap és meg tudja nézni a helyes válaszokat is.

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

 

Melyik étkezésre hány gramm CH-t, mikor gyors / lassú felszívódásút?

  • Reggeli 7-8 óra: 30g CH (lassú felszívódású CH)
  • Tízórai 9-10 óra: 20g CH (fele gyors, fele lassú: 10g-10g)
  • Ebéd 12-14 óra: 40-50g CH (20g gyors, 30g lassú)
  • Uzsonna 16-17 óra: 20g CH (gyors, de kötelező belassítani)
  • Vacsora 19-20 óra: 30g CH (lassú)
  • Utóvacsora 21-22 óra: 10g CH (lassú)
  • Ha kimarad az utóvacsora, akkor vacsora: 40g CH (ebből max. 10g CH gyors)

Az IR diéta eredménye sok örömmel járhat, megindul a fogyás, rendeződik a női ciklus, megfogan az áhított kisbaba, megszűnik a hajhullás, a zsíros, pattanásos bőr. Figyelem! Korrekt étrend nincs konyhamérleg és táblázatok nélkül! Válogasson kedvére az összegyűjtött táblázatokból itt: táblázatok: CH gramm, glikémiás index, inzulin index.

Sokan patikamérleg pontossággal betartják az IR diétát, a rengeteg befektetett idő és energia mégsem hozza meg a kívánt eredményt. Miért?

  • Az IR diéta általában nem személyre szabott.  A napi fix CH gramm bevitel mindenkinél a saját fizikai aktivitásának és egyéni anyagcsere igényének megfelelőnek kell lennie. Ez akár 100-220 gramm között is lehet. Pl. napi fix 120g CH, edzésnapokon +20g CH-val kiegészítve.
  • Egyéni érzékenység alapján egyes lassú felszívódású szénhidrátok viselkedhetnek gyors felszívódású szénhidrátként (pl. gabonapelyhek, sütőtök, batáta, köles, hajdina), illetve a gyümölcsök kiválthatnak gyors helyett ultragyors felszívódású CH hatást.
  • Szigorítani kell az egyéni intoleranciák, és immunendszert érintő betegségek: allergiák, autoimmun betegségeknek megfelelően.
  • Alapból nem nem tartalmazza a máj komplex tehermentesítését és az immunrendszer tehermentesítését.

A 160g CH étrend hosszú távon kiegészítésre szorul további 2 étrendi pillérrel.

  • máj tehermentesítés
  • immunrendszer tehermentesítés

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírleveleimre (lent) és kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

Máj tehermentesítés az IR étrendben

Máj tehermentesítés

Nem ijesztgetésből írom, de. A kezeletlen, elhanyagolt IR zsírmájat okozhat és minden inzulinrezisztencia betegnek amúgy is rosszul működik a mája. Így húzza maga után a népbetegség IR a népbetegséggé váló zsírmájat. A zsírmáj pedig ritkán súlyos májbetegségekhez vezethet: májgyulladás, májzsugor, májelégtelenség, sőt nagyon ritkán májrákot is okozhat. Az USA-ban él a legtöbb kövér ember és mára a legnagyobb probléma a zsírmájból kialakult májelégtelenség miatti májtranszplantációk megoldása.

 

 

 Milyen panaszai lehetnek, ha túlterhelt a mája?

  • Fáradtan, ingerülten ébred.
  • Romlik a munkahelyi teljesítménye.
  • Megkopottnak érzi a lelkét (idő előtt).

A megoldást a máj komplex tehermentesítése jelenti. Igaz, hogy a napi szénhidrát bevitel 160 grammra történő megszorítása visszafordíthatja és megelőzheti a zsírmáj kialakulását, de ennél jóval több lehetősége van az étrendben, amit okosan ki is tud használni. Mivel nem mindenkinek ajánlott, aki teheti, használja ki a lehetőséget, ne menjen el nap mint nap üres kézzel emellett a kincsesbánya mellett. Mielőtt elolvasná a hogyant, nézzük meg, hogy:

 Kinek NEM ajánlott?

  • 18 év alatti gyerekek.
  • Súlyvesztésre való hajlam esetén.
  • Éjszakai, hajnali, reggeli vércukor leesésre való hajlam esetén.
  • Várandósság.

Hogyan tehermentesítse a máját?

Reggelire, tízóraira és ebédre (a nap aktív szakasza) fogyaszthat magas CH tartalmú ételeket, zsíros / olajos zöldségeket és zsíros / olajos fehérjéket. Viszont uzsonnára, vacsorára és utóvacsorára (a nap passzív szakasza) kifejezetten kerülje ezeket, helyettük gyümölcs, zöldség, sovány fehérje kerüljön a tányérjára. (Megjegyzés: a dietetika a zsíros ételek kerülését javasolja, valamint a nap passzív szakaszában is előírja a magas szénhidráttartalmú gabonák fogyasztását.)

Miért nem hallott erről eddig az orvosától?

Inzulinrezisztencia étrendA máj tehermentesítésének ez a lehetősége a hagyományos kínai orvoslás adta kínai szervórából ered. Plusz infó, hogy a kínai orvoslás szerint a májat nem csak az étkezésből eredő méreganyagok, hanem a feldolgozatlan érzelmi és az intellektuális információk (internet, média) is terhelik. Gondoljon bele! Ön szerint ma kinek nincs szüksége a máj tehermentesítésére?

Ez egy nulla forintos technika, amihez csupán odafigyelés és az eddigi étrendje elemeinek az átcsoportosítása szükséges! Inzulinrezisztenciás pácienseim, akik a szokványos dietetika útmutatásait követve panaszosak maradtak, e nulla forintos technika alkalmazásától többségében lefogytak, jól lettek és megújult erővel tudtak hozzálátni az életmódváltás többi elemének beépítéséhez is.

 

Milyen előnye származik a máj étrendi tehermentesítéséből?

  • Frissen, kipihenten ébred.
  • Napközben nyugodtabb.
  • Koncentráltabb a munkájában.
  • Kiegyensúlyozottabb a hangulata.
  • Visszatér a csillogás szemébe.

Figyelem! Ha szeretne friss IR információkat kapni, iratkozzon fel hírleveleimre (lent) és kövesse facebook oldalamat itt: facebook.

Készen vagyunk az étrenddel? Nem.

  • Puffad a hasa, vizesedik keze-lába?
  • Köd ül a fején?
  • Autoimmun Hashimoto betegsége is van?
  • Problémákat okozott a paleo étrend?

Ezekre adhat megoldást az inzulinrezisztencia kezelése következő kiegészítő étrendi pillére, az

Immun tehermentesítés

Miért nem beszélnek erről - vagy csak alig - az orvosi, dietetikai rendelőkben?

A nyugati orvosegyetemi képzés és orvostovábbképzés főként betegségben gondolkodik, a népegészségügyi szintű megelőzés pedig egyelőre gyerekcipőben jár. A dietetikusok bizonyos étrendi megszorításokat csak kialakult betegségek esetén ajánlanak. A kutatásokban ugyanakkor egyre nagyobb hangsúlyt kap a betegségek kialakulásának gyulladásos eredete és ebből eredő megelőzési lehetősége. Ritkán esik szó pl.

  • a nem cöliákis gluténérzékenységről, vagy az autoimmun betegségek és a tejtermékek kapcsolatáról. És szinte egyáltalán nincs terítéken
  • a kemikáliák, adalékanyagok, vegyszerek megbetegítő hatása és minimalizálásuk alapvető szükségessége. Így figyelmen kívül marad a megelőzés és kezelés komplex lehetősége. A civilizációs betegségek viszont robbanásszerűen terjednek, ilyenek az IR, cukorbetegség, szívinfarktus, sztrók, daganatos betegségek, amelyek a kezeletlen inzulinrezisztencia késői következményei is lehetnek. De gondolhatunk az allergiás és autoimmun betegségek számának ugrásszerű megemelkedésére is.

Miért terjednek robbanásszerűen a civilizációs betegségek? A kedvezőtlen ártó körülmények hatására a genetikailag meghatározott betegségek jóval idő előtt megjelennek, illetve az addig alvó gének (epigenetika) bekapcsolnak és szintén betegségeket okoznak. Ezek a betegségek már hónapokkal, akár évekkel az első tünetek megjelenése előtt szöveti elváltozásokat okoznak a testben.  A komplex tehermentesítő étrend a prevenció eszköze.

Hogyan tehermentesítse az immunrendszerét?

Hagyja ki az immunrendszerét megterhelő, általános gyulladást okozó ételeket az étrendjéből. És minimalizálja a vegyszere, adalékanyagok, kemikáliák jelenlétét az ételeiben és az életében. Milyen ételeket hagyjon ki?

  • cukrok, édesítőszerek
  • glutén (búza, rozs, árpa, zab),
  • tejtermékek,
  • krumpli, szója, kukorica.

Ha 3 hét kihagyás után jobban érzi magát, akkor tartósan hagyja el ezeket az ételeket. Ez a tapasztalat a paleó étrendből érkezett. Sokan ujjongva fogadták a paleo étrend gyógyító hatását, de több hónap után gyakran visszaromlást tapasztaltak, valami nem stimmelt. Milyen kérdéseket kell tisztán látnia:

  • Miért értik félre a paleót a dietetikusok? Hogyan paleózzon helyesen IR-ben?
  • Miért tartózkodjon a maglisztektől?
  • Miért tilos IR-ben a ketogén étrend?
  • Mi az ételintolerancia tesztek üzenete?
  • Milyen további szigorításokat tartalmaz az autoimmun protokoll?
  • Melyik divatos étrend milyen hatással van az IR-re?

Tehát, az inzulinrezisztencia étrend komplexen:

  • 160g CH (100-220g CH),
  • + máj tehermentesítés,
  • + immunrendszer tehermentesítés.

Mit ad Önnek a komplex IR diéta?

  • visszakaphatja a régi önmagát: testileg, lelkileg, intellektuálisan,
  • IR társbetegségei gyógyulásnak indulhatnak, vagy kialakulásuk ideje kitolódhat, megelőzhetővé válhatnak,
  • hosszú távú befektetésként az IR okozta késői betegségek megjelenési ideje kitolódhat.

Figyelem! Ha még nem tette volna meg, következzen most az inzulinrezisztencia kezelése 4+8 pillérének áttekintése. Klikkeljen a "Jelentkezem a Gyakorló Kurzusra" gombra, az átviszi az IR kezelése oldalra. De az inzulinrezisztencia menüpont alatt is fontos "csemegéket" talál. Eredményes tanulást, örömteli étkezéseket kívánok! :)

 

A videóból közérdekű, új IR információkhoz juthat. Ha Önt is érinti, kérem ossza meg másokkal is a linket:

Iratkozzon fel hírlevelünkre...

 

 

 

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: