Dr. Benkő Éva

Táblázatok: szénhidrát, glikémiás, inzulin index

TÁBLÁZATOK: SZÉNHIDRÁT, GLIKÉMIÁS, INZULIN INDEX TÁBLÁZATOK: SZÉNHIDRÁT, GLIKÉMIÁS, INZULIN INDEX

Minden táblázata megvan? Online kalkulátorok, CH, glikémiás és inzulin index táblázatok itt! Megosztani ér!

Mit jelent a glikémiás index?

Egy tápanyag vércukorszintet emelő hatása a cukorhoz (glükóz) képest. Tudjuk, hogy semmi nem tudja a cukornál jobban emelni a vércukorszintet, így lett a cukor glikémiás indexe 100, minden mást ehhez viszonyítunk, vagyis minden másé max. ennyi, vagy ennél kevesebb lehet. Az 50 feletti glikémiás indexű ételek hullámvasútra ültetik a vércukorszintet és minél magasabb a glikémiás index, annál nagyobb hegy-völgyet jár be cukra, az inzulinszintje pedig még magasabb lesz. Aki szereti önmagát, az a diétás tudás birtokában főleg 50 alatti glikémiás indexű ételekre helyezi a hangsúlyt.

Tanács: Ha Ön bármilyen édesítőszer fogyasztása után elgyengül, rossz lesz a közérzete, vagy egyéb testi panaszt érez, akkor ne fogyassza többet, mégha diétás oktatáson írták elő, akkor se. Bátran bízzon a teste visszajelzéseiben!

Mit jelent az inzulin index?

Egy tápanyag inzulinszintet emelő hatása a cukorhoz (glükóz) képest. A cukor inzulin indexe 100. A két index sajnos nem feltétlenül korrelál egymással. A magas glikémiás indexű tápanyagok egyértelműen magas inzulin indexet jelentenek. Azonban vannak alacsony glikémiás indexű tápanyagok, amiknek nagyon magas az inzulin indexe, tehát tovább emelik az alapból amúgy is magas inzulinszintet, és ezzel tovább rontják az inzulinrezisztenciát. Tehát: felejtse el a magas glikémiás indexű + a glikémiás indexüknél magasabb inzulin indexű ételeket.

Figyelem! Rendszeresen tanulhat facebook oldalamat követve, itt: >>>Napi okos a facebookon.

LETÖLTHETŐ TÁBLÁZATOK:

Táblázatok a szénhidrát (CH) grammok számoláshoz:

Glikémiás és inzulin index táblázatok:

(Forrás: internet)

Mi befolyásolja egy étel glikémiás indexét?

  • Hol terem? Általában a föld felszíne felett növő zöldségeknek (plusz a retek és a hagyma), valamint a csonthéjas, bogyós és savanyú citrus gyümölcsöknek alacsony a glikémiás indexük. A föld felszíne alatt növő zöldségeknek (gyökérnövényeknek, pl. burgonya, répa, cékla), a finomra őrölt gabonalisztből készült péktermékeknek, valamint a rizsnek magas a glikémiás indexük.
  • Milyen magas a rosttartalma? Minél rostdúsabb egy étel, annál alacsonyabb a glikémiás indexe.
  • Fehérjével együtt fogyasztjuk-e? A fehérjék (pl. sajt, hús, hal, tojás, túró) lassítják a szénhidrátok felszívódását, csökkentik a szénhidrátok glikémiás indexét.
  • Mennyire savanyítjuk az ételeket? A citrom és ecet csökkentik a szénhidrátok glikémiás indexét.
  • Milyen fűszereket használunk? A fahéj, indiai útifű, görög szénamag, eperfalevél, kecskeruta csökkentik az ételek glikémiás indexét.
  • Mennyire kell a szervezetünknek megdolgoznia a szénhidrátok felszívódásáért? Minél finomabb szemcséjűre őrölnek egy gabonát, annál magasabb lesz a glikémiás indexe.
  • Mennyi ideig főzzük az ételt? Minél puhábbra főzzük, pürésítjük, turmixoljuk, annál gyorsabb vércukorszint emelkedést okoz. Ez minden ételre vonatkozik (karalábé, tészta, rizs, stb.).

Online kalkulátorok:

Figyelem! 

Gondot okoz az inzulinrezisztencia étrend? Nem tud eligazodni az információdömpingben? Személyre szabjuk az étrendjét és a négyszemközti kérdéseire is választ kap az "Inzulinrezisztencia kezelése természetesen" Gyakorló Kurzuson. A kurzus egyedülálló és hiánypótló Magyarországon, mert holisztikusan tekint az Ön problémájára és a kurzus után sem hagyjuk magára, havonta tartunk Étrendi Ügyesítő csoportfoglalkozásokat. Jó hangulatú Gyakorló Kurzusainkon szeretettel várjuk! Tananyag és bejelentkezés itt: >>>érdekel, kérem az infót!

Megosztani ér!

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: