Dr. Benkő Éva

Táblázatok: szénhidrát, glikémiás, inzulin index

TÁBLÁZATOK: SZÉNHIDRÁT, GLIKÉMIÁS, INZULIN INDEX TÁBLÁZATOK: SZÉNHIDRÁT, GLIKÉMIÁS, INZULIN INDEX

Ezen az oldalon sok jóbarátot talál. Nélkülözhetetlenek, éppúgy, mint a konyhamérleg. A táblázatokat nyomtassa ki és tartsa a konyhapultján! Az online kalkulátorok szerelmesei az oldal alján találják a KalóriaGuru online táplálkozási naplójának, a KalóriaBázis letölthető androidos applikációjának és a Mennyikalória online táplálkozási naplójának linkjeit. Örömteli és főképp rendszeres étkezési napló vezetést kívánok!

Figyelem!

Javaslom, ellenőrizze le, hogy Önt is érinti-e az inzulinrezisztencia veszélye, mert becsült adatok alapján a lakosság 60%-a inzulinrezisztenciás. Ellenőrzés itt: inzulinrezisztencia TÜNETEI teszt.

Ha pedig ismert IR-es, mérje fel tudását, töltse ki az inzulinrezisztencia TUDÁSFELMÉRŐ tesztet, amelyből új információkat is tanulhat, és leellenőrizheti a helyes válaszokat. Itt:

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

Az online kalkulátorok használata mellett is tudnia kell a következőket:

Mit jelent a glikémiás index?

Egy tápanyag vércukorszintet emelő hatása a cukorhoz (glükóz) képest. Tudjuk, hogy semmi nem tudja a cukornál jobban emelni a vércukorszintet, így lett a cukor glikémiás indexe 100, minden mást ehhez viszonyítunk, vagyis minden másé max. ennyi, vagy ennél kevesebb lehet. Az 50 feletti glikémiás indexű ételek hullámvasútra ültetik a vércukorszintet és minél magasabb a glikémiás index, annál nagyobb hegy-völgyet jár be cukra, az inzulinszintje pedig még magasabb lesz. Aki szereti önmagát, az a diétás tudás birtokában főleg 50 alatti glikémiás indexű ételeket választ. Ha Ön mégis rendszeresen magas glikémiás indexű ételekkel direkt rongálja a testét, akkor sajnos nem szereti magát eléggé, úgy javaslom, hogy olvassa el az IR Gyakorló Klub oldalt.

Tanács: Ha Ön a nyírfacukor fogyasztása után elgyengül, rossz lesz a közérzete, vagy bármilyen testi panaszt érez, akkor ne fogyassza azokat! Sajnos a Norbi termékektől is nagyon sokan rosszul lettek, nem javasolom.

Mit jelent az inzulin index?

Egy tápanyag inzulinszintet emelő hatása a cukorhoz (glükóz) képest. A cukor inzulin indexe 100. A két index sajnos nem feltétlenül korrelál egymással. A magas glikémiás indexű tápanyagok egyértelműen magas inzulin indexet jelentenek. Azonban vannak alacsony glikémiás indexű tápanyagok, amiknek nagyon magas az inzulin indexe, tehát tovább emelik az alapból amúgy is magas inzulinszintet, és ezzel tovább rontják az inzulinrezisztenciát. Tehát: felejtse el a magas glikémiás indexű + a glikémiás indexüknél magasabb inzulin indexű ételeket.

LETÖLTHETŐ TÁBLÁZATOK:

Táblázatok a szénhidrát (CH) grammok számoláshoz:

Glikémiás és inzulin index táblázatok:

(Forrás: internet)

Figyelem!

Könnyedén tanulhat friss facebook cikkeimből itt: facebook.

Mi befolyásolja egy étel glikémiás indexét?

  • Hol terem? Általában a föld felszíne felett növő zöldségeknek (plusz a retek és a hagyma), valamint a csonthéjas, bogyós és savanyú citrus gyümölcsöknek alacsony a glikémiás indexük. A föld felszíne alatt növő zöldségeknek (gyökérnövényeknek, pl. burgonya, répa, cékla), a finomra őrölt gabonalisztből készült péktermékeknek, valamint a rizsnek magas a glikémiás indexük.
  • Milyen magas a rosttartalma? Minél rostdúsabb egy étel, annál alacsonyabb a glikémiás indexe.
  • Fehérjével együtt fogyasztjuk-e? A fehérjék (pl. sajt, hús, hal, tojás, túró) lassítják a szénhidrátok felszívódását, csökkentik a szénhidrátok glikémiás indexét.
  • Mennyire savanyítjuk az ételeket? A citrom és ecet csökkentik a szénhidrátok glikémiás indexét.
  • Milyen fűszereket használunk? A fahéj, indiai útifű, görög szénamag, eperfalevél, kecskeruta csökkentik az ételek glikémiás indexét.
  • Mennyire kell a szervezetünknek megdolgoznia a szénhidrátok felszívódásáért? Minél finomabb szemcséjűre őrölnek egy gabonát, annál magasabb lesz a glikémiás indexe.
  • Mennyi ideig főzzük az ételt? Minél puhábbra főzzük, pürésítjük, turmixoljuk, annál gyorsabb vércukorszint emelkedést okoz. Ez minden ételre vonatkozik (karalábé, tészta, rizs, stb.).

ONLINE KALKULÁTOROK:

KalóriaGuru

KalóriaBázis

MennyiKalória

 

Figyelem! Az IR kezelésében pedig már nem elég a szokásos 4 pillér (étrend, mozgás, gyógyszer, lelki okok kezelése); a kiegészítő +8 pillért olvassa végig itt: inzulinrezisztencia kezelése másképpen. Ne maradjon le az édesítőszer-ellenesség okainak megismeréséről sem, egyelőre nagy vitát kavar a téma! Itt: édesítőszerek és IR. Feltétlenül olvassa át az IR étrend ismert, valamint kiegészítő, preventív szempontjait is, itt: inzulinrezisztencia étrend. Hasznos időtöltést kívánok!

Hírleveleimből friss IR tudnivalókkal gyarapíthatja tudását.

 

Itt tud feliratkozni: