A PCOS tünetei és kezelése

• Pattanásos, zsíros a bőre?
  • Férfiasan szőrösödik?
  • Hullik a haja, esetleg kopaszodik?
  • Szabálytalan, kimaradozó a menzesze?
  • Nem jön a baba esetleg vetélései voltak?

Sokan küzdenek ugyanezzel a problémával, mint Ön. A tünetei hátterében policisztás petefészek szindróma (PCOS) állhat. Megállapította már a nőgyógyász? Ha igen, úgy mi a legfontosabb információ, amiről tudnia kell?

A PCOS nem nőgyógyászati betegség.

A PCOS az esetek 99%-ában nem önálló betegség, hanem az inzulinrezisztencia következménye. Mi az inzulinrezisztencia? Az inzulinrezisztencia a szénhidrát anyagcsere zavara. Tehát a PCOS olyan szénhidrát anyagcsere zavar, ami hormonális tüneteket is okoz.

Ha a nőgyógyásza még nem tette volna meg, akkor önállóan menjen el inzulinrezisztencia vizsgálatra!

Minden inzulinrezisztenciás egyben PCOS-s is?

Nem. A PCOS az inzulinrezisztenciás nők kb. 20%-ánál jelentkezik.

Milyen vizsgálattal állapítják meg a PCOS-t?

Hüvelyi ultrahang vizsgálat + hormonpanel vérvizsgálatból.

Mikor beszélhetünk PCOS-ról?

Ha a következő három kritérium közül legalább kettő fennáll (rotterdami kritériumok):

• Peteérési vagy menstruációs zavar.
  • Férfihormon-túlsúly tünetei vagy annak laboratóriumi jelei.
  • Policisztás petefészkek észlelése hüvelyi ultrahang vizsgálattal: petefészkenként legalább 8-10, legfeljebb 10 mm-es ciszta mindkét oldalon.

Hogyan jön létre a betegség?

A magas inzulinszint túlzott mértékű ösztrogén-tesztoszteron átalakulást okoz a petefészkekben. A magas férfihormon szint miatt a petesejtek nem tudnak megérni. Ezek az érési folyamatukban megrekedt tüszők kis cisztákká alakulva megmaradnak, a petefészkek megnagyobbodnak és a burkuk megvastagszik. Ez a kéreg megakadályozza a tüszőrepedést, és lehetetlenné válik a megtermékenyülés. A meg nem repedt tüszők maradványaiból alakulnak ki a folyadékot tartalmazó ciszták, ami az ultrahang vizsgálatkor a jellegzetes ún. policisztás petefészkek képét adja.

Van 1-2 nagy cisztám. PCOS-s vagyok?

Nem. A PCOS-ben picike ciszták vannak, gyöngyfűzérszerűen a petefészek tokja alatt, később zsúfolva az egész petefészekben.

A fogamzásgátló tablettától meggyógyul a PCOS?

Nem. Csökkentik, megszüntethetik a kellemetlen tüneteket (aknék, szőrösödés, hajhullás, menstruáció, közérzet) de közben tovább rontják az alapbetegséget, az inzulinrezisztenciát. Minden esetben komplex, teljes életmódváltásra van szükség, amit Ön is megtanulhat az "Inzulinrezisztencia kezelése természetesen" Gyakorló Kurzusomon.

Az IR gyógyszertől meggyógyul az IR és PCOS?

Nem. A gyógyszer 1/4-1/3 részben segít, a maradékot Önnek kell hozzátennie. Érdemes ebből a hátrányból előnyt kovácsolni, tekintse úgy, hogy itt tényleg rengeteget tehet önmagáért. Ugyanakkor az inzulinrezisztencia betegségben szenvedőkre jellemző egyfajta segítő attitűd, ami szerint mindenki másnak segítenek és a végén saját magukra nem marad se idejük se erejük. Ennek a megértése és a hibás fontossági sorrend kijavítása komoly személyiségfejlődést igényel.

Figyelem! Rendszeresen tanulhat facebook oldalamat követve is: napi okos a facebookon.

Ki ellenőrzi a betegséget? A nőgyógyász, vagy az endokrinológus?

A diagnózis megállapítása, és ha szükséges, a gyógyszer beállítása, és az ellenőrzés inkább az endokrinológus feladata, a nőgyógyász ebben együttműködő partner. Még jobb, ha nőgyógyász-endokrinológusa van, akinek ráadásul a specialitása az IR és PCOS.

Mikor érdemes indítani a babaprojektet?

Rossz szénhidrát anyagcsere állapotban elkezdett babaprojekt általában sikertelenséghez vezet. Ugyanígy IR diéta nélkül a fogantatás rossz eséllyel indul. Viszont az IR diéta betartása mellett sokkal többen válnak várandóssá, valamint a várandósság alatt sokkal kevesebb szövődmény alakul ki.

Hogyan javasolt kezelni a PCOS-t?

Az inzulinrezisztenciát kell kezelni, a PCOS az IR-rel együtt fog javulni.

Figyelem! Az inzulinrezisztencia gyógyszer gyakran kiegészíthető, vagy kiváltható étrendkiegészítőkkel. Részletesen itt: Hogyan válasszak étrendkiegészítőt?

Mitől lehetett eddig kudarcos? Miért nem jöttek az eredmények? Az étrendjét személyre kell szabni, nem elég a 160 grammos "kaptafa". Amikor ez megvolt, komplexen kell az egész embert kezelni, nem csak a betegségét. Know how itt:

IR és bélflóra. IR és stressz.