A PCOS tünetei és kezelése

• Pattanásos, zsíros a bőre?
  • Férfiasan szőrösödik?
  • Hullik a haja, esetleg kopaszodik?
  • Szabálytalan, kimaradozó a menzesze?
  • Nem jön a baba esetleg vetélései voltak?

Sokan küzdenek ugyanezzel a problémával, mint Ön. A tünetei hátterében policisztás petefészek szindróma (PCOS) állhat. Megállapította már a nőgyógyász? Ha igen, úgy mi a legfontosabb információ, amiről tudnia kell?

A PCOS nem nőgyógyászati betegség.

A PCOS az esetek legnagyobb részében nem önálló betegség, hanem az inzulinrezisztencia következménye. Mi az inzulinrezisztencia? Az inzulinrezisztencia a szénhidrát anyagcsere zavara. Tehát a PCOS olyan szénhidrát anyagcsere zavar, ami hormonális tüneteket is okoz.

Ha a nőgyógyásza még nem tette volna meg, akkor önállóan menjen el inzulinrezisztencia vizsgálatra!

Minden inzulinrezisztenciás egyben PCOS-s is?

Nem. A PCOS az inzulinrezisztenciás nők kb. 20%-ánál jelentkezik.

Milyen vizsgálattal állapítják meg a PCOS-t?

Hüvelyi ultrahang vizsgálat + hormonpanel vérvizsgálatból.

Mikor beszélhetünk PCOS-ról?

Ha a következő három kritérium közül legalább kettő fennáll (rotterdami kritériumok):

• Peteérési vagy menstruációs zavar.
  • Férfihormon-túlsúly tünetei vagy annak laboratóriumi jelei.
  • Policisztás petefészkek észlelése hüvelyi ultrahang vizsgálattal: petefészkenként legalább 8-10, legfeljebb 10 mm-es ciszta mindkét oldalon.

Hogyan jön létre a betegség?

A magas inzulinszint túlzott mértékű ösztrogén-tesztoszteron átalakulást okoz a petefészkekben. A magas férfihormon szint miatt a petesejtek nem tudnak megérni. Ezek az érési folyamatukban megrekedt tüszők kis cisztákká alakulva megmaradnak, a petefészkek megnagyobbodnak és a burkuk megvastagszik. Ez a kéreg megakadályozza a tüszőrepedést, és lehetetlenné válik a megtermékenyülés. A meg nem repedt tüszők maradványaiból alakulnak ki a folyadékot tartalmazó ciszták, ami az ultrahang vizsgálatkor a jellegzetes ún. policisztás petefészkek képét adja.

Van 1-2 nagy cisztám. PCOS-s vagyok?

Nem. A PCOS-ben picike ciszták vannak, gyöngyfűzérszerűen.

A fogamzásgátló tablettától meggyógyul a PCOS?

Nem. Csökkentik, megszüntethetik a kellemetlen tüneteket (aknék, szőrösödés, hajhullás, menstruáció, közérzet) de közben tovább rontják az alapbetegséget, az inzulinrezisztenciát. Minden esetben komplex, teljes életmódváltásra van szükség, amit Ön is megtanulhat a Gyakorló Kurzusomon.

Az IR gyógyszertől meggyógyul az IR és PCOS?

Nem. A gyógyszer 1/4-1/3 részben segít, a maradékot Önnek kell hozzátennie. Érdemes ebből a hátrányból előnyt kovácsolni, tekintse úgy, hogy itt tényleg rengeteget tehet önmagáért. Ugyanakkor az inzulinrezisztencia betegségben szenvedőkre jellemző egyfajta segítő attitűd, ami szerint mindenki másnak segítenek és a végén saját magukra nem marad se idejük se erejük. Ennek a megértése és a hibás fontossági sorrend kijavítása komoly személyiségfejlődést igényel.

Ki ellenőrzi a betegséget? A nőgyógyász, vagy az endokrinológus?

A diagnózis megállapítása, és ha szükséges, a gyógyszer beállítása, és az ellenőrzés inkább az endokrinológus feladata, a nőgyógyász ebben együttműködő partner. Még jobb, ha nőgyógyász-endokrinológusa van, akinek ráadásul a specialitása az IR és PCOS.

Mikor érdemes indítani a babprojektet?

Rossz szénhidrát anyagcsere állapotban elkezdett babaprojekt általában sikertelenséghez vezet. Ugyanígy IR diéta nélkül a fogantatás rossz eséllyel indul. Viszont az IR diéta betartása mellett sokkal többen válnak várandóssá, valamint a várandósság alatt sokkal kevesebb szövődmény alakul ki.

Figyelem!

Ellenőrizze tudását és ismerje meg az új IR tudnivalókat is. Töltse ki a következő 13+1 kérdésből álló tesztet. Azonnali kiértékelést kap és elolvashatja a helyes válaszokat is!

button kitoltom az ir tudasfelmero tesztet

Hogyan javasolt kezelni a PCOS-t?

Az inzulinrezisztenciát kell kezelni, a PCOS az IR-rel együtt fog javulni.

Tekintsük át röviden az IR kezelését:

A jelenlegi orvosi ajánlásokban 4 pilléren nyugszik. Ezek:

1. étrend
  2. mozgás
  3. gyógyszer
  4. lelki okok kezelése

Ez sok IR-es embernek eleve kevés, továbbá hosszú távon nem elég a helyreállított egészség megtartásához.

A fenti 4 pillért további 8 pillérrel egészítettem ki és tanítom az „Inzulinrezisztencia kezelése másképpen” Gyakorló Kurzusomon. Ezek:

1. stressz csökkentés
  2. alvásrendezés
  3. máj tehermentesítés
  4. immun tehermentesítés
  5. bélflóra egészsége
  6. sejt szintű erőnlét
  7. személyiség típus
  8. meridián blokkok oldása

Szeretné megtanulni az újdonságokat? Mi várja a Gyakorló Kurzuson?

• Hasonló cipőben járó sorstársakkal találkozhat,
  • sok-sok gyakorlás,
  • inspirációt és lendületet kap a változtatások beépítéséhez.

További információk és jelentkezés a kurzusra:

A videóból közérdekű, új IR információkhoz juthat. Ha Önt is érinti, kérem ossza meg másokkal is a linket:

Iratkozzon fel hírlevelünkre...