Inzulinrezisztencia kezelése D-vitaminnal is

 

 

Napelemesnek érzi magát? Szomorú, rosszkedvű, depressziós a téli sötét hónapokban? Aki elegendő napozással nem tölti fel a D-vitamin raktárait, annak ősszel elérkezik az a D-vitamin pótlás ideje, hiszen a magyar lakosság egésze a téli hónapokban biztosan D-vitamin hiányossá válik és ezt a hiányt érdemes pótolni. Egyre többen és többen éjjel-nappal a számítógépek, tabletek, mobilok mesterséges fényei felett kuksolnak. A fotelhuszárok nyáron is pótlásra szorulnak.

Okos dolog tudatosítani, hogy új ismert szerepe van a D-vitaminnak.Nem is vitamin, hanem hormon és nélkülözhetetlen a szervezet szabályozásában.  Hatással van az anyagcsere folyamatokra, a szív- és érrendszerre, az immunrendszerre, idegrendszerre és persze a csontok egészségére is. Olyan a testnek a D-vitamin mint csontlevesnek a só.

Mit okozhat a D-vitamin hiány IR-ben, PCOS-ben?

 

 

 

Mindkettőt rontja, ezzel együtt a fogamzóképességet is! A D-vitamin érzékenyíti az inzulinreceptorokat, segít rendezni a peteérést, a menstruációs ciklust, elősegíti a fogantatást, megszépül a bőr, ellenállóvá válik az immunrendszer. Jobban bírjuk a gyűrődést

 

Hiánya hozzájárul az elhízás kialakulásához. A túlsúlyos emberek nagyobb hiányban szenvednek, és ez a túlsúlyos várandós nők magzatára is érvényes, hiszen ők a mama D-vitaminját kapják. A fogyás D-vitamin pótlás mellett eredményesebb lehet.

Depressziót. Nagyon sok ember szenved fásult, rossz hangulattól a napfény nélküli téli hónapokban. Ugyan ki szeretné a szokásos magyar depressziót tovább mélyíteni?

A hiánya sajnos a banális fertőzésektől kezdve az autoimmun betegségekig bezárólag minden immunrendszer közvetítette betegség megjelenési kockázatát növeli. Az immunrendszer működését szabályozó hormon. Gyulladáscsökkentő hatása is van, krónikus gyulladásos betegségben is jusson eszébe, hogy pótolni kell.

A D-vitamin adagolását még sok helyen félve közelítik meg az orvosok, hiszen évtizedeken keresztül azt tanították az orvosegyetemen, hogy zsírban raktározódó, túladagolható vitaminról van szó, ami csupán az egészséges csontosodási folyamatokat hivatott segíteni.

Pótolni kell? Igen.

Nincs egyetértés a normálértékek és a napi adagolás tekintetében sem. JELENLEG elfogadott alsó határ az 50-75 nmol/l, az optimális érték pedig a 120-150nmol/l. Remélhetőleg (talán) néhány év alatt kikristályosodnak a normálértékek.

Természetes pótlás? Általában kevés.

A táplálkozással naponta átlagosan 80 NE-t viszünk be (NE=nemzetközi egység), ez elenyészően kevés. Fő forrásai: halak, tojássárgája, zabpehely, szabad tartásúállatok teljes tejéből készült tejtermékek.

Napozással napi 10.000-20.000 NE-t termel a bőrünk, ezt télen egyre kevesebben engedhetik meg maguknak, tehát ez csak nyáron elég, télen pótolni kell.

Érdemes évenet 2x, a D-vitamin szint ellenőrzése mellett pótolni a vitamint. Jó tudni, hogy a D-vitamin krém használata a vérben esetleg nem mutat vitaminszint változást, ugyanakkor pl. biorezonanciás vizsgálattal kimérhető a test D-vitamin szintjének emelkedése. (Megjegyzés: a biorezonanciás vizsgálatot a nyugati orvoslás nem fogadja el.)   

REKLÁM:

Mennyit?

Ennek a korrekt meghatározása a következő évekre vár. Az utóbbi évek hivatalos ajánlása szerint a gyerekek 400-1000 NE mennyiséget, a felnőttek 1500-2000 NE mennyiséget szedjenek naponta.  Ezzel a mennyiséggel valószínűleg éppen csak a hiányállapot kerülhető el.

A gyakorlatban ennek a napi többszörös bevitelénél sem figyeltek még meg túladagolási tüneteket. A túlsúlyos emberek, kismamák, szoptatósok, gyenge immunrendszerű emberek, sportolók D-vitamin szükséglete ennek a többszöröse is lehet.

Mivel a napozással akár 10.000-20.000 NE-t termelhet naponta a bőrünk – túladagolási tünetek nélkül -, a jelenlegi ajánlások jóval a szükséges szint alatt vannak.

Ajánlom másoknak is: