edesitoszerek_es_IR.jpg

Édesítőszerek - IR, PCOS, meddőség

Az édesítőszereknek sok támogatója van és rengeteg olyan orvosi cikk is született, ami egészségesnek tartja a fogyasztásukat. Az új kutatási cikkek alapján én egyértelműen az ellenzők szűk táborához tartozom  – az engem ért  támadások ellenére is. Következzenek az édesítőszerek is MÁSKÉPPEN:

Az orvoslásban forradalom zajlik, az új kutatási eredmények egyre több betegségnél a tüneti kezelés helyett már az oksági kezeléshez tudnak kulcsot adni mindannyiunk kezébe. Egyre-másra megdőlnek a korábban szentnek tartott előírások. Lassan ez a helyzet az édesítőszerekkel is. Nem csupán az a baj, hogy sokan rosszul tolerálják: puffadnak, hasmenésük lesz, elgyengülnek tőle. Ennél sokkal komolyabb dologról van szó, ami miatt édesítőszer iparág lefelé fog hanyatlani.

Mi az a 3 szempont, ami miatt érdemes nemet mondani az édesítőszerekre?

  • tönkreteszik a bélflóra egészségét
  • inzulinszint emelő hatásuk lehet (erről vannak pro és kontra adatok)
  • egyéni érzékenységben emészthetetlenek lehetnek (FODMAP)

1. Tönkreteszik a bélflórát

Az édesítőszerek tönkretehetik a bélflóra egyensúlyát. Az új orvosi kutatási eredmények alapján a megbetegítő bélflóra túlszaporodása az egyik oka a robbanásszerűen terjedő civilizációs betegségeknek, mint:

  • inzulinrezisztencia
  • elhízás
  • cukorbetegség
  • szív-érrendszeri betegségek
  • magas vérnyomás,
  • daganatos betegségek.

Az USA-ban egyre több mesterséges édesítőszert betiltanak. A mesterséges édesítőszerek remélem előbb-utóbb nálunk is kimennek a divatból.


Már most érdemes elkezdenie leszokni a mesterséges édesítőszerekről és minden édesítőszert tartalmazó ételről, italról.

Az inzulinrezisztencia szempontjából ez a trendet jóval megelőző döntés.

2. Emelhetik az inzulinszint

Az édesítőszerek, önmagában az édes íz, CH tartalom nélkül is, a vegetatív idegrendszeren keresztül inzulinszint emelkedést okozhatnak (ezzel kapcsolatban vannak pro és kontra adatok is). Hogyan kerülhettek be mégis az édesítőszerek az élelmiszeriparba?

 

Hol van a kutya elásva?

3. Egyéni érzékenységben emészthetetlen cukoralkoholok (FODMAP)

Puffad, hasmenése lesz, elgyengül az édesítőszeres étel ital elfogyasztása után? Akkor Önnek FODMAP intoleranciája lehet.

 

A FODMAP-ek olyan rövid láncú szénhidrátok, amelyeket egyesek képtelenek megemészteni, illetve nagyobb mennyiségben vizet kötnek meg, hasmanést okozhatnak. Ide tartoznak a:

  • cukoralkoholok (pl. xilit, szorbit, maltit, mannit),
  • fruktóz (gyümölcsökben, egyes zöldségekben, vagy hozzáadva),
  • fruktóz (gyümölcsökben, egyes zöldségekben, vagy hozzáadva),
  • fruktánok (gluténtartalmú gabonák)
  • galaktánok (hüvelyesek)

Hogyan döntsön? Figyelje meg, mitől van jól.

Ez az egészséges jelzőrendszer az emberben biztos iránytűként működhet, de csak annál, aki megtanul befelé figyelni. A reklám hadjárat nem összeesküvés elmélet, hanem sajnos az összeesküvés maga. Igyekezzen tudatosan függetleníteni magát a reklámok “agymosásától” és bátran támaszkodjon a tapasztalataira, belső megérzéseire. Pl. az eritrit nem FODMAP, mégis van, aki rosszul van tőle. Tehát, ha Ön bármelyik édesítőszer fogyasztása után hasi panaszokat, rosszullétet, vagy akár csak elgyengülést tapasztal, ne fogyassza többet, akkor se, ha valaki előírta. A testére hallgasson. Ami panaszt okoz, az nem oda való.

Emlékeztető: az összes cukor tiltólistás!

Az élelmiszerek címkéin az alábbi feliratok mind cukrot jelentenek, tehát az inzulinrezisztencia étrendben automatikusan tiltólistásak: 

 

cukor, barna cukor, gyümölcscukor, nádcukor, kókuszcukor, invertcukor, glükóz, fruktóz, dextróz, maltóz, szaharóz, melasz, maltodextrin, karamell, glükóz-fruktóz szirup, kukoricaszirup, keményítőszirup, juharszirup, agaveszirup, rizsszirup…

Nem szabad bedőlni a kókuszcukor reklámnak sem, ugyanúgy felborítja a jól beállított szénhidrát anyagcserét, mint a többi cukor. Hahó! Az aszalt gyümölcsök, gyümölcslevek, lekvárok édes üdítők is ide tartoznak ám.

Okos tipp “bűnözés” esetére:

 

Ha becsúszik valami szülinapi bűnözés, egy kis gesztenye szív, vagy a nagymama sütije, mindig igyon meg 1 nagy citrommal, steviával és sok fahéjjal elkészített limonádét, vagy teát, ezzel tudja csökkenteni a vércukor és inzulinszint emelkedését. Az is jó döntés, ha a „bűnözés” előtt (de legalább utána) belassítja a szénhidrátok felszívódását (fehérje, zsír / olaj, rost).

Amíg nem sikerül leszoknia, mire figyeljen az édesítőszer kiválasztásánál?

Megkülönböztetjük a

  • természetes és a mesterséges eredetű édesítőszereket. A mesterségesek a májra (is) kártékony hatással vannak, tehát, ha valamit, az csak természetes édesítőszer legyen.
  • 100 grammjuk hány gramm szénhidrátot tartalmaz, azaz mérni-számolni kell-e őket.

Természetes édesítőszerek:

Egyelőre úgy tűnik, hogy a stevia, mint természetes édesítőszer, maradhat az étrendben. Van egy kis mellékíze, viszont a kutatások eredménye szerint csökkenti a vércukor és az inzulinszintet, tehát inzulinrezisztencia és cukorbetegségben előnyös hatású lehet. 

 

Nem fogyasztható korlátlanul! 

 

A napi bevitelt 4mg/testsúlykg-ban maximálták. Tehát ennél nagyobb mennyiségben fogyasztva ártalmas. Jó tudni, hogy keresztreakcióban van a parlagfűvel, a parlagfű allergiások kb. 25%-ánál szájüregi allergiás nyálkahártya elváltozásokat okozhat, ami duzzanat, viszketés formájában jelentkezhet.

 

A Brazíliában honos Stevia növény leveleiből kivont természetes édesítőszer. Nincsen szénhidrát tartalma, tehát nem kell számolni. Sütéshez-főzéshez, hideg és meleg italokhoz egyaránt használható.

 

A feldolgozott por, szirup, csepp és tablettás formák közül a csepp tartalmazza a legkevesebb adalékanyagot. Cserepes konyhanövényként egyre elterjedtebb, a teába, kávéba, limonádéba közvetlenül beletehető. A friss stevia levél és a szárított őrlemény a leginkább természet közeli, de ekkor nem tudjuk, hogy még milyen szennyezést fogyasztunk el. A feldolgozott, finomított formák viszont vegyi átalakításon mennek keresztül.

Az eritrit sokszor emésztőrendszeri problémát okoz, ezért inkább a steviával kombinált formáját érdemes választani, ott kevesebb kell belőle. Nincs CH tartalma, nem kell mérni, számolni.

A nyírfacukor az a termék, amit rögtön hazugsággal indítottak, hiszen csak régen vonták ki a nyírfakéreg rostjaiból, ma kukoricacsutkából állítják elő. A nyírfakéreg és a kukoricacsutka hatóanyaga a természetes nyírfacukor (xilit).

 

Az érzékeny emésztőrendszerűeknél hamar panaszokat okozhat: elgyengülést, puffadást, émelygést, hányingert, hasi fájdalmakat, hasmenést. Gyerekeknél gyakrabban, mint felnőtteknél.

 

Ha bármelyik panaszt észleli, akkor teljesen hagyja ki az étrendjéből. Az is előfordulhat, hogy csak néhány hét, hónap után okoz panaszt. Az orvosi rendelésemen tapasztaltak szerint 10 emberből 9-nek előbb-utóbb panaszt okoz, ezért én senkinek sem tudom jó szívvel ajánlani a tartós használatát.

A problémái gyors és eredményes megoldásához kattintson ide:

Ajánlom másoknak is: