Étrendkiegészítők IR-ben, PCOS-ben

Létezik olyan étrendkiegészítő, ami mindenkinek jó és egyformán jó? Nincs ilyen. Bármelyik étrendkiegészítő bármelyik alkotórésze okozhat mellékhatást.

A cikk reklámot tartalmaz.

D-vitamin

Inzulinrezisztencia, PCOS esetén alapvető a D-vitamin pótlás, mert hiánya IR-t, PCOS-t okozhat, illetve leronthatja a meglevő betegséget. A D-vitamin érzékenyíti az IR receptorokat, segít rendezni a menzeszt, javítja a várandósság esélyét, optimalizálja az immunrendszer működését, javítja az erőnlétet.

Félévente-évente érdemes vérvizsgálattal a vitaminszintet ellenőrizni és ennek függvényében változtatni az adagolást. A vérvétel előtt néhány napig ne szedje.

REKLÁM:

Inzulin receptor érzékenyítő család: myo-inozitol = inozitol = B8 vitamin

A termékpaletta résztvevőiben levő inozitol / myo-inozitol inzulinreceptor érzékenyítő. Segíthet a fogyásban, alakformálásban, mérsékelheti a vércukor ingadozást, segíthet rendezni a menstruációs zavarokat, a fogantatást, a pattanások eltüntetését.

Nagyon jó minőségű petesejtek és hímivarsejtek érnek tőle, ezért a nőgyógyászok, andrológusok már tervezett várandósság előtt, általában 3 hónappal javasolják elkezdeni a szedését.

REKLÁM:

Milyen összetevőket tartalmaznak?

  • 1. Szintetikus folsavval kombinálva: Inofolic, Gynositol, Myo-inozitol + Folsav por
  • 2. Részben szintetikus folsavval és részben természetes foláttal kombinálva: Inofem
  • 3. Természetes foláttal kombinálva: Myo-inozitol por+ Folát krém
  • 4. Többszörösen kombinált készítmény: Myo-inozitol komplex (myo-inozitol + króm + fahéj kivonat + N-acetill cisztein + alfa liponsav)
  • 5. Csak inozitol /myo-inozitol tartalom

REKLÁM:

Miért fontos a folsav?

A folsav hiánya a menstruációs ciklus zavarát, vetélést, magzatkorban velőcső záródási rendellenességet, Down-kórt, felnőttekben pedig fokozott rákkockázatot, idegrendszeri zavarokat, gyors öregedést okozhat. A B9 vitamin szintetikus formáját nevezzük folsavnak (folic acid), az ételeinkben előforduló természetes forma pedig a folát.

Milyen gond lehet a szintetikus folsavval?

A lakosság 10%-a egyáltalán nem, 40%-a pedig rosszul tudja hasznosítani, beépíteni a szintetikus folsavat  genetikai enzimhiba (MTHFR) miatt. A szintetikus folsavat tartalmazó terméket szedők mintegy fele tévesen azt hiheti, hogy biztosan megfelelő folsav védelemben részesül pl. a tervezett várandóssághoz. Ugyanakkor a természetes előfordulású folátot mindenki jól hasznosítja. Egyre több prevenciós megfontolás szól a természetes folát készítmények elsődleges választása mellett. Figyelem: sajnos vannak a természetes folátot is lassan metabolizáló típusú emberek is, náluk a kisebb adag választandó.

Mit érdemes tenni?

Nyáron a friss, mélyzöld színű zöldségek mindennapos fogyasztása biztonságosan pótolja a napi folsav szükségletet. A titok, hogy friss és nem hőkezelt legyen az a zöldség, mert állás és hő hatására gyorsan lebomlik ez a hasznos vitamin.

Szintetikus folsavat tartalmazó készítmények helyett érdemes eleve folsav nélküli terméket választani.  

 

A folsav nélküli – csak inozitolt/myo-inozitolt tartalmazó – készítmény mellé érdemes természetes eredetű folát készítményt, ezek közül is a negyedik generációs termékcsaládot választani.

 

Ha korábban már megszerette és ragaszkodik a szintetikus folsavat tartalmazó étrendkiegészítőhöz, akkor ellenőriztesse, hogy nincs-e genetikai  MTHFR enzimhibája.

Bélflóra helyreállítás

A probiotikumok közül – e sorok írásakor, 2019-ben – a Progastro 825 tudományos vizsgálatai bizonyítják az áteresztő bél szindróma megszüntetését. A többi gyógyszercég ezt csoporthatásnak tartja, remélhetőleg folynak már a vizsgálatok, amivel ez bizonyítást fog nyerni. Bélflóra ügyben jó szívvel javaslom az önképzést a Diavitas cég videóival.

Kalcium, magnézium, cink

A sejt szintű, jelátviteli működéshez szükséges anyagok. Kálcium és magnézium együtt beszedve akadályozzák egymás felszívódását, ezért a kálciumot reggel, a magnéziumot délután-este érdemes bevenni. A magnézium krém a bőrön keresztül felszívódva jobban hasznosulhat, mint a tablettás formák.

A legtermészetesebb forma a 2-3 napig gyöngyözve főzött csontleves alaplé rendszeres fogyasztása.

C-vitamin, omega 3, ubiquinol = aktív Q10

A sejt szintű egészséghez van szükségünk rájuk, a mitokondriumok energiatermelését és következményesen az egész testünk energiaszintjét emelik. Figyelem: A napi 2000NE-nél több C-vitamin bevitele leüríti a B vitamin raktárakat, tehát ilyenkor azt is pótolni kell. Megint csak a természetes C-vitamin forrásokat keresse, mert a szintetikus C-vitamin egy részének térszerkezete nem hasznosuló forma. Természetes C-vitamin források: BIO citrom, paprika, homoktövis, csipkebogyó, fekete ribizli, áfonya, savanyú káposzta, petrezselyem. Ugye látja, hogy a BIO termékeket kell keresnie, amik minimálisan tartalmaznak vegyszereket, növényvédőszer maradványokat, ugyanis e „mérgek” okozzák részben a robbanásszerűen terjedő civilizációs betegségeket.

Éppúgy, mint a D-vitamin, az omega 3 is minden sejt működéséhez alapvetően szükséges. Tehát IR-ben is. Természetes forrásai: hideg vízi tengeri halak, mint például a lazac, a hering, a makréla, a szardella és a szardínia. Magyarországon alig akad olyan ember, aki ne szorulna a pótlására. Étrendkiegészítőből az adalékmenteset és lehetőség szerint nehézfém terheltség nélküli készítményt válasszon.

A Q10 aktív  formáját az ubiquinolt keresse. Erősebbé, teherbíróbbá válik a mitokondriumok energiatermelésének normalizálásával.

REKLÁM:

B-vitaminok

A metf ormin tartalmú inzulinrezisztencia gyógyszerek tartós szedése akadályozhatja a B12 vitamin felszívódását. A gluténmentes étkezés pedig komplex B-vitamin hiányhoz vezethet, tehát tessék a pótlásáról gondoskodni.

 

Mindannyian minőségi éhezők vagyunk, tehát nem csak a B6 hiányzik, hanem az egész B-vitamin sor.

 

Igyekezzen természetes forrásból pótolni a B-vitamin hiányt. Ezek: mogyoró, sajt, marhahús, lencse, répa, tojás sárgája, máj. Az étrendkiegészítőkben pedig a szintetikus helyett mindig a természetes eredetű, metilált B-vitaminokat érdemes preferálni.

REKLÁM:

Optimális pajzsmirigy működés: szelén +/- jód

A normális pajzsmirigy működéshez a szelén elengedhetetlen. Az autoimmun pajzsmirigy gyulladást (Hashimoto) belobbanthatja a jód, ezért jódot csak “sima” pajzsmirigy alulműködésben szabad szedni. Tehát:

  • 1. "sima” pajzsmirigy alulműködésben: szelén + jód
  • 2. autoimmun pajzsmirigy gyulladásban (Hashimoto): szelén jód nélkül.

REKLÁM:

Kisbabát szeretne?

Stresszcsökkentés, étrend betartása, alvásrendezés, bélflóra karbantartása és még sorolhatnám az életmódváltás további pilléreit, amelyek mind a természetes fogantatást segítik és sorrendben meg kellene előzzék az étrendkiegészítők és meddőségi procedúrák sorát. Tovább a cikkre itt:

 

REKLÁM:

Kecskeruta tea, keserűdinnye mag, fahéj

Az inzulinrezisztencia kezelése gyógynövényekkel is lehetséges. A kecskeruta hatóanyaga a metfo rmin, az inzulinrezisztencia alapgyógyszerének hatóanyaga, csak természetes formában. Eredményes inzulinreceptor érzékenyítő lehet éppúgy, mint a keserűdinnye mag.

Figyelem: van akinél vércukor leesését okoznak. Tehát nincsen egyedül üdvözítő szer, itt is érvényes aranyszabály: meg kell figyelni, okoznak-e bármilyen egyéb panaszt. Különbséget kell tenni a cukorbetegségbe, illetve IR-ben javasolt étrendkiegészítők, gyógyteák között is, ld. lejjebb.

Alvászavar

Az alvás természetes rendezésére törekedjen. Azonban pl. telihold, vagy extrém stresszes, megterhelő időszakban jól jöhet a külső segítség pl. Bach rescue csepp, Sedatif PC, melatonin, glutation tartalmú készítmények, rózsagyökér komplex. Nincsen arany standard készítmény, mindenkinek más a szükséglete, néhány próbát tenni kell, hogy melyik jó Önnek. Bármelyik okozhat mellékhatást, ezért érdemes figyelni a tapasztalatokra.

Nincs ideje saját magára?

Mindannyian túlterheltek vagyunk és szívből örülnénk, ha az egészségi állapotunk néhány csodabogyó bekapkodásával elintézhető lenne. Rövid távú tűzoltásra persze megfelelőek, illetve kiegészítésképpen is használjuk őket, de hosszú távú egészségtervezésben alap az életmódváltás. Az életmódváltás a kivezető út a civilizációs betegségek egymásba kapaszkodott folyondár szövevényéből.

A problémái gyors és eredményes megoldásához kattintson ide:

Extra: mik az étrendkiegészítő választás szempontjai?

A szintetikus vitaminok „kis puzzle darabkái” nem pontosan illeszkednek a test „hiányaiba”, emiatt nagy részük nem tud hasznosulni. Minden, ami nem tud hasznosulni, az szemét és kiválasztása a májat fogja (túl)terhelni.

Sőt! Vannak már olyan adatok, hogy pl. a szintetikus folsav és a szintetikus B vitaminok, blokkolhatják a pajzsmirigy működését, és ugye tudjuk, hogy az IR és a pajzsmirigy alulműködés egyébként is kéz a kézben járnak. De ugyanígy a szintetikus C-vitamin nagy százalékban tartalmaz nem hasznosuló térszerkezetű formát.

Egy szintetikus készítmény összetevőinek arányát ember állítja össze, ami maximum csak hasonlít a természetben és az emberi test szükségleteiben meglévő arányokhoz. Már születtek olyan orvosi tanulmányok, amelyek megállapították a szintetikus vitaminok és azok nem megfelelő arányának egészségkárosító hatásait (a max-immun honlapján nem városi legendákról, hanem ilyen korrekt orvosi vizsgálatok eredményeiről olvashat). Ugyanakkor a minőségi éhezés olyan nagymértékű, hogy sokszor a szedett szintetikus étrendkiegészítő is sokkal jobb lehet, mint a semmi. Pontosan emiatt bármilyen étrendkiegészítő szedésétől eleinte nagy életminőség-javulás és sok betegség enyhülése, esetleg gyógyulása tapasztalható. Viszont sokan vannak, akik nagyon rövid idő után rosszul vannak és emiatt abba is hagyják a szintetikus készítmények szedését.

Ez egyben azt is jelenti, hogy egy betegség indulásakor elsőként nem a gyógyszer választandó, hanem a hiányállapot kipótlásával meg kell szüntetni a minőségi éhezést. Önmagában ettől sok betegség egyszerűen elpárolog. Ami tünet még megmarad, arra kell célzottan gyógyszert adni (kivételt képeznek a heveny, illetve az életet veszélyeztető betegségek és állapotok, amikor kötelező a gyógyszer).

Ne csak áfonya, vagy csak cékla legyen, mert minél többfélét tartalmaz, annál inkább kipótolja a hiányállapotot. A koncentrálás hatóanyag sűrítést jelent, hogy ne két vödör, hanem csak két kanál gyümölcsöt, zöldséget kelljen elfogyasztania. Viszont fruktózzal tartósított készítményt sose fogyasszon, mert a szintetikus fruktóz IR-t okoz, a meglévőt pedig tovább rontja. Ugye észrevette, hogy itt is különbséget kell tennünk a szintetikus és a természetes eredetű fruktóz között. Mindig kerülje az ipari előállítású „cuccokat”!

Tekintsünk a minőségi éhezésre, mint egy sokszeletes tortára. Bármelyik cég terméke csak néhány szeletet tud lefedni. Az Ön minőségi éhezése sem egyszeletes, ne dőljön be a reklámnak, hogy van egyedül üdvözítő készítmény! A magas minőségű, tiszta termékekhez legyen hűséges.

Különbséget kell tenni, mert a cukorbetegségre való étrendkiegészítők általában a hasnyálmirigy inzulintermelését fokozzák, tehát az amúgy is meglevő emelkedett inzulinszintet tovább emelik, ezzel rontják az inzulinrezisztenciát. Gyakorlati tanács: amelyik termék vércukorleesést okoz, az rontja az inzulinrezisztenciát, azt ne szedje! Javasolt termék: Myo-inozitol-komplex.

Minden lé, püré, lekvár, vagy pép állagú étrendkiegészítő gyors felszívódású szénhidrát, tehát inzulinrezisztenciában nem szabad reggel és este fogyasztani. Egyszerre ne kezdjen el több készítményt szedni, mert panasz esetén nem fogja tudni, hogy melyiket nem tolerálja a teste, melyiket kell elhagynia. 4-5 napos felépítéssel vezesse be az újabb termék fogyasztását.

Ajánlom másoknak is: