Inzulin-, vércukor határértékek, és a 4 IR alapvizsgálat

! A számszerű laborértékek előtt öntsünk tiszta vizet a pohárba. !

A tüneteim vagy a laborom számít?

Természetesen mindkettő, DE jó tudni: Étkezés után, menetrendszerűen jelentkező vércukor leesés szénhidrát anyagcsere zavart, vagyis IR-t jelent, mindegy milyen enyhék a laboreltéréseink, hozzá kell fognunk a 160 grammos diétához.

A vércukorleesés tünete “mindent visz.”

Vércukorleesés tünetei önellenőrzés itt:

Mindenki mást mond a leletemre. Miért?

Nézzük meg számszerűen az értékeket. Míg néhány magán endokrinológián prevenciós megfontolásból egyre csak szigorodnak a normálértékek, addig más központokban még a hivatalos, magasabb labor határértékekre is rálegyintenek.

Inzulin és vércukor határértékek

1.) Hivatalos (enyhébb) normálértékek:

Vércukor:

Inzulin:

2.) Szigorúbb normálértékek (forrás: Sportkontroll, Endocare)

Vércukor:

Inzulin  – ha normális volt a vércukor görbe:

160g-os diéta ABC és letölthető táblázatok

Kisokos: „3 pontos vércukorterhelés inzulin szintekkel” vizsgálat

! Figyelem: A 2 pontos vizsgálat nem ad elég  információt a hasnyálmirigy állapotáról. Sőt, ha sovány, vagy izmos a testalkatunk, akkor nem 3, hanem 6 pontos vizsgálatra van szükségünk. Ilyenkor a vérvétel 0, 30, 60, 90, 120, 180 perckor történik. 3 pontos vizsgálat esetén 0, 60, 120 perckor.

Előző este 7-kor fogyasszunk el egy könnyű vacsorát, vagyis ne koplaljunk és ne is együk magunkat degeszre. A vizsgálóhelyen, reggel, éhgyomorra 75g, vízben feloldott cukrot kell meginnunk.

Számítsunk rá, hogy a vizsgálat után pocsék napunk lehet. Mindenképpen érdemes egy gazdagon megpakolt szendviccsel készülni és az utolsó vérvétel után jóízűen elfogyasztani.

Gyakran ismételt kérdések:

Állami, vagy magánlaborba menjek?

A háziorvos OEP alapon csak 2 pontos vizsgálatot kérhet, amiből csak a vércukor ingyenes, de az inzulin vizsgálatot a páciensnek kell kifizetni. Érdemes magánlaborban elvégeztetni a 3, vagy 6 pontos vizsgálatot, kb. 10.000 Ft, néha akcióban még olcsóbb is lehet.

Az IR tünetei és a leletek arányban állnak?

~80-90%-ban igen, DE: ~5-10%-ban látni lehet nagyon magas inzulinrezisztencia értékek mellett szinte teljes panaszmentességet, illetve ~5-10%-ban minimálisan emelkedett inzulinrezisztencia értékek mellett az életminőséget csúnyán lerontó, komoly panaszokat. A testileg-lelkileg extrém teherbíró képességű emberek panasz-ingerküszöbe egyébként is magas, ugyanakkor a gyerekkoruktól nagyon érzékeny típusúakat már korán megviseli az állapot.

Elég csak az inzulinszintet mérni?

Nem. A vércukorgörbét és az inzulingörbét MINDIG együtt kell értékelni.

Jó a HOMA indexem, nincs IR-em?

A HOMA index (éhgyomorra mért vércukor x éhgyomorra mért inzulinszint/22,5) elavultnak számít.

A reggelizős vizsgálat elég?

Nem. A reggelizős vizsgálat nem terheléses vizsgálat. Diagnózisra alkalmatlan, a betegség követésére pedig (egyelőre) nem megbízható. Kontrollnál csak azonos vizsgálatok hasonlíthatók össze! Tehát a terheléses vizsgálat eredménye nem hasonlítható össze a reggelizős vizsgálat eredményével.

Ha most csak egy étrend kiegészítő beszedésére futja az idejéből, válogasson:

Mikor NE menjünk vércukor terhelésre?

Extrém stresszes, kialvatlan, lábadozó, vagy beteg állapotban sokkal rosszabb lesz az eredményünk, ilyenkor ne menjünk vércukor terheléses vizsgálatra.

Még 3 alapvizsgálatra szükségünk van:

Egyre több rászoruló család a pénztárcájától függően tudja csak kivizsgáltatni magát. Tisztázzuk gyorsan, hogy mi tartozik még az alap kivizsgáláshoz. Mivel az IR gyakran PCOS-t okoz és pajzsmirigy alulműködéssel együtt járhat, ezért:

1.) Policisztás petefészek szindróma (PCOS)

Megállapították, hogy inzulinrezisztens? Keresni kell, hogy PCOS-e is van-e. Először a PCOS-t fedezték fel? Akkor keresni kell az inzulinrezisztenciát!

Milyen vizsgálattal állapítják meg a PCOS-t?

Mikor beszélhetünk PCOS-ről?

Ha a következő három (rotterdami) kritérium közül legalább kettő fennáll:

Milyen nemi hormonokat, mikor vizsgálnak?

Ha Ön nem szed fogamzásgátló tablettát, ciklusfüggő vérvétel javasolt:

Gyorstalpaló leletértékelés:

Az LH/FSH arány, a termékeny korúaknál normálisan 1:1. A PCOS-ban az LH szint néha nagyságrendekkel magasabb lehet. A 2-3-szoros különbség valószínűsíti a PCOS-t. Az emelkedett prolaktin szint akadályozza a megtermékenyült petesejt beágyazódását, ezért szükséges lehet egyéb gyógyszer szedése. A betegség hátterében ritkán a hipofízis jóindulatú daganata (mikroadenoma) áll.

Kisbabát szeretnének?

2.) Pajzsmirigy vizsgálat

? A pajzsmirigy hormon szedése normalizálta a TSH szintjét, de továbbra is szenved a pajzsmirigy alulműködés tüneteitől?

A pajzsmirigy gyógyszer t4 hormont tartalmaz, ami a testben alakul át aktív t3 hormonná. Ez az átalakulás nem mindenkiben megy végbe. Az rt3 szint vizsgálata (vérvétel) ezt mutatja meg. Igazolt esetben kiegészítő t3 hormont szedésére lehet szükség. Lehet, hogy Önnek kell kérnie a vizsgálatot. L-Thyroxin és Letrox mellékhatás, vagy hatástalansága esetén eredményes lehet Synthroxinra váltani.

3.) D-vitamin

Hiánya inzulinrezisztenciát, cikluszavart, meddőséget, az immunrendszer hibás működését okozhatja. Az extrém napozós nyarakat kivéve folyamatosan érdemes szedni. A sápadt arcú fotelhuszárok nyáron is szedjék.  Mikor, mennyit? Nézze meg blogcikkeimet.

+ Kiegészítő vizsgálatok:

Hasi ultrahang

Az inzulinrezisztencia zsírmájhoz vezethet, ami rontja a szénhidrát anyagcserét. Ultrahang vizsgálat mutatja ki. A leletben fokozott reflectivitású hepar, steatohepatosis áll, ami zsírmájat jelent.

Vas

A vashiányos vérszegénység kifejezetten rontja az inzulinrezisztencia tüneteit. Ha a vaspótlás ellenére vashiányos, jó tudni, hogy vas felszívódási zavart okozhat a bélnyálkahártya gyulladása, amit a bélflóra egyensúlyának felborulása és a gyulladást okozó ételek, italok okozhatnak.

IR lelki okainak feloldása

Mikor kell IR gyógyszert szedni? Sok ember csak a gyógyszerre esküszik, mások pedig rossz érzéssel veszik be a tablettákat, vagy mellékhatások miatt

Kezeletlen inzulinrezisztencia (IR) tünetei, teszt Inzulinrezisztencia (IR) tünetei és következményei Alattomosan indul odafigyelés nélkül csak romlik és a gyerekeket, férfiakat sem kíméli.

inzulinrezisztencia gyógynövény Inzulinrezisztencia kezelése gyógynövényekkel Kecskeruta tea A kecskeruta hatóanyaga a metf ormin, az inzulinrezisztencia alap gyógyszerének hatóanyaga, annak természetes, tehát (nem

Ha értesülni szeretne friss cikkeimről, videóimról, görgessen lejjebb és iratkozzon fel hírlevelemre.

A megosztásokat köszönöm: