Inzulinrezisztencia vizsgálat, leletértékelés

Mikor kell az IR-t kivizsgálni?

Ha a tünetek alapján felmerül az inzulinrezisztencia gyanúja. Kattintson a következő gombra, ha szeretné a tüneteit leellenőrizni:

Egyre több rászoruló család a pénztárcájától függően tudja csak kivizsgáltatni magát. Tisztázzuk gyorsan, hogy mi legyen az alap kivizsgálás. Mivel az inzulinrezisztencia gyakran PCOS-t okoz és pajzsmirigy alulműködéssel együtt járhat, ezért a:

A 4 alapvizsgálat:

• 3 / 6 pontos vércukorterhelés inzulinszintekkel
  • hüvelyi ultrahang, nemi hormonok
  • pajzsmirigy hormonok és antitestek
  • D-vitamin szint

1. „Három pontos vércukorterhelés inzulin szintekkel”

Hogyan történik a vizsgálat?

FIGYELEM: Ha sovány testalkatú, vagy izmos, akkor 6 pontos vizsgálatot kérjen, ilyenkor a vérvétel 0, 30, 60, 90, 120, 180 perckor történik. 3 pontos vizsgálat esetén 0, 30 és 60 perckor.

Előkészítés: előző este 7-kor fogyasszon könnyű vacsorát, vagyis ne koplaljon és ne is egye magát degeszre.

A vizsgálóhelyen, reggel, éhgyomorra 75g, vízben feloldott cukrot kell meginnia.

Számítson rá, hogy a vizsgálat után pocsék napja lehet. Mindenképpen érdemes egy gazdagon megpakolt szendviccsel készülni és az utolsó vérvétel után megenni.

Gyorstalpaló leletértékelés:

Néhány magán endokrinológián, preventív (megelőző) megfontolásból egyre szigorodnak a normálértékek, míg más központokban a magasabb értékekre is rálegyintenek. A szakorvosok között heves vita folyik a normálértékek, a gyógyszeres kezelés, az inzulinszint mérés megbízhatósága és irányadó volta tekintetében.

Figyelem: rendszeres vércukor leesés csak szénhidrát anyagcsere zavarban fordul elő. Ha tünetei vannak, akkor biztosan inzulinrezisztens, mindegy milyen enyhék a laborértékei.

Szigorúbb normálértékek (Sportkontroll, Endocare)

Vércukor:

• 0 perces, éhgyomri vércukor kezdődjön 4-essel,
  • 60 perces maradjon 6-7 mmol/l alatt,
  • 120 perces csökkenjen vissza a 0 perces értékre, de ne essen be az alá.

Inzulin  – ha normális volt a vércukor:

• 0 perces inzulin 10 mU/L alatt,
  • 60 perces inzulin 50 mU/L alatt,
  • 120 perces inzulin 25 mU/L alatt.

Enyhébb normálértékek (evidence based medicine):

Vércukor:

• 0 perces vércukor 6,1 mmol/l alatt
  • 120 perces vércukor 7,8 mmol/l alatt

Inzulin:

• 0 perces inzulin 15 mU/L alatt
  • 120 perces inzulin 80 mU/L alatt

Eredményes, gyors segítség a problémái megoldásában:

2. Policisztás petefészek szindróma (PCOS) jelenlétének, vagy hiányának megállapítása

Megállapították, hogy inzulinrezisztens? Kötelezően Igazolni / kizárni kell a PCOS-t. Először a nőgyógyászhoz fordult, aki felfedezte Önnél a PCOS-t? Akkor kötelezően igazolni / kizárni kell az inzulinrezisztenciát.

Milyen vizsgálattal állapítják meg a PCOS-t?

• Hüvelyi ultrahang vizsgálat.
  • Női hormonok vizsgálata vérből.

Mikor beszélhetünk PCOS-ről?

Ha a következő három (rotterdami) kritérium közül legalább kettő fennáll:

• Peteérési vagy menstruációs zavar.
  • Férfihormon-túlsúly tünetei vagy annak laboratóriumi jelei.
  • Policisztás petefészkek észlelése hüvelyi ultrahang vizsgálattal: petefészkenként legalább 8-10, legfeljebb 10 mm-es ciszta mindkét oldalon.

Milyen nemi hormonokat és mikor vizsgálnak?

Ha Ön nem szed fogamzásgátló tablettát, ciklusfüggő vérvétel javasolt:

• 3-5. napon FSH, LH, ösztradiöl, progeszteron, tesztoszteron, prolaktin.
  • Peteérés után 6-8 nappal: progeszteron, prolaktin, pajzsmirigyhormonok.

Gyorstalpaló leletértékelés:

Az LH/FSH arány, a termékeny korúaknál normálisan 1:1. A PCOS-ban az LH szint néha nagyságrendekkel magasabb lehet. A 2-3-szoros különbség valószínűsíti a PCOS-t. Az emelkedett prolaktin szint akadályozza a megtermékenyült petesejt beágyazódását, ezért szükséges lehet egyéb gyógyszer szedése. A betegség hátterében ritkán a hipofízis jóindulatú daganata (mikroadenoma) áll.

3. Pajzsmirigy vizsgálat

• Vérvétel: TSH, ft3, ft4, rt3
  • Az autoimmun pajzsmirigy gyulladást (Hashimoto) mindig keresni kell. Vérvétel: anti TPO, anti TG.

A pajzsmirigy hormon szedése normalizálta a TSH szintjét, de továbbra is szenved a pajzsmirigy alulműködés tüneteitől?

A pajzsmirigy gyógyszer t4 hormont tartalmaz, ami a testben alakul át aktív t3 hormonná. Ez az átalakulás nem mindenkiben megy végbe. Az rt3 szint vizsgálata (vérvétel) ezt mutatja meg. Igazolt esetben kiegészítő t3 hormont is kell szedni. Lehet, hogy Önnek kell kérnie a vizsgálatot.

L-Thyroxin és Letrox mellékhatás, vagy hatástalansága esetén érdemes Synthroxinra váltani.

4. D-vitamin

Hiánya inzulinrezisztenciát, cikluszavart, meddőséget, az immunrendszer hibás működését okozhatja. Az extrém napozós nyarakat kivéve folyamatosan érdemes szedni. A sápadt arcú fotelhuszárok nyáron is szedjék.  Fontossága miatt részletesen: mikor, mennyit:

Kiegészítő vizsgálatok:

Hasi ultrahang

Az inzulinrezisztencia zsírmájhoz vezethet. Gyakran érez jobb bordaív alatti feszülést, esetleg fájdalmat? Ez zsírmáj tünete lehet, ultrahang vizsgálat mutatja ki. Ha nincs panasza, akkor is keresni kell. A leletben fokozott reflectivitású hepar, steatohepatosis áll, ami zsírmájat jelent. A zsírmáj ritkán májgyulladásba, még ritkábban májzsugorba, májrákba is átmehet.

Vas

A vashiányos vérszegénység kifejezetten rontja az inzulinrezisztencia tüneteit. Évek óta szed vaskészítményt, mégis vashiányos? A vas felszívódási zavar leggyakoribb oka a bélnyálkahártya gyulladása, amit a bélflóra egyensúlyának felborulása, a gyulladást okozó ételek, italok rendszeres fogyasztása áll. A vashiány második leggyakoribb oka az erős menzesz.

GYIK:

Nem elég. Legalább 3 pontos vizsgálatra van szükség. Tehát “3 pontos vércukorterhelés inzulinszintekkel” kell, de ha sovány és/vagy izmos testalkatú, akkor 6 pontos legyen (0, 30, 60, 90, 120, 180 perc).

A háziorvos OEP alapon csak 2 pontos vizsgálatot kérhet, amiből csak a vércukor ingyenes, de az inzulin vizsgálatot a páciensnek kell kifizetni. Érdemes magánlaborban elvégeztetni, kb, 10.000 Ft, néha akcióban még olcsóbb.

Nem. A vércukorgörbét és az inzulingörbét együtt kell értékelni.

Nem. A reggelizős vizsgálat nem terheléses vizsgálat. Diagnózisra alkalmatlan, a betegség követésére pedig (egyelőre) nem megbízható. Kontrollnál csak azonos vizsgálatok hasonlíthatók össze! Tehát a terheléses vizsgálat eredménye nem hasonlítható össze a reggelizős vizsgálat eredményével.

Ritkán, de látni lehet nagyon magas inzulinrezisztencia értékek mellett szinte teljes panaszmentességet, illetve minimálisan emelkedett inzulinrezisztencia értékek mellett az életminőséget csúnyán lerontó, komoly panaszokat. A testileg-lelkileg extrém teherbíró képességű emberek panasz-ingerküszöbe egyébként is magas, ugyanakkor a gyerekkoruktól nagyon érzékeny típusúakat már korán megviseli az állapot.

A HOMA index (éhgyomorra mért vércukor x éhgyomorra mért inzulinszint / 22,5) elavult, mert csak a 0 perces vércukor és inzulin értéket veszi figyelembe.

Extrém stresszes, kialvatlan, lábadozó, vagy beteg állapotban sokkal rosszabb lesz az eredmény, ilyenkor ne menjen vércukor terheléses vizsgálatra.

Gyors, eredményes segítség az étrend és életmódváltás megtanulásában: