PCOS, policisztás ovárium szindróma tünetei, vizsgálata, lelki okai

PCOS teszt, a PCOS tünetei:

• Hízékony?
  • Pattanásos a bőre?
  • Nem jön a baba, vagy vetélései voltak?
  • Szabálytalan, kimaradozó a menzesze?
  • Férfiasan szőrösödik?
  • Hullik a haja, esetleg kopaszodik?

Értékelés: 2 igen válasz esetén valószínű, hogy Önnél PCOS, policisztás petefészek szindróma okozza a panaszokat. Sok nő küzd ugyanezzel a problémával. A nőgyógyásza ad diagnózist.

DE: a PCOS nem nőgyógyászati betegség

A policisztás ovárium szindróma az esetek 99%-ában nem önálló nőgyógyászati betegség, hanem az inzulinrezisztencia (IR) következménye. Mi az IR? A szénhidrát anyagcsere zavara. A policisztás petefészek szindróma olyan szénhidrát anyagcsere zavar, ami hormonális tüneteket is okoz. Ha a nőgyógyásza még nem küldte még el, akkor önállóan menjen el inzulinrezisztencia vizsgálatra.

Minden IR-es egyben PCOS-s is?

Nem. A policisztás ovárium szindróma az inzulinrezisztens nők kb. 20%-ánál jelentkezik.

Milyen vizsgálattal állapítják meg?

Hüvelyi ultrahang vizsgálat + hormonpanel vérvizsgálatból.

Mikor bizonyított?

Ha a következő három kritérium közül legalább kettő fennáll (rotterdami kritériumok): 1. Peteérési vagy menstruációs zavar. 2. Férfihormon-túlsúly tünetei vagy annak laboratóriumi jelei. 3. Policisztás petefészkek észlelése hüvelyi ultrahang vizsgálattal: petefészkenként legalább 8-10, legfeljebb 10 mm-es ciszta mindkét oldalon.

Mitől alakul ki?

A magas inzulinszint túlzott mértékű ösztrogén-tesztoszteron átalakulást okoz a petefészkekben. A magas férfihormon szint miatt a petesejtek nem tudnak megérni.

Ezek az érési folyamatukban megrekedt tüszők kis cisztákká alakulva megmaradnak, a petefészkek megnagyobbodnak és a burkuk megvastagszik. Ez a kéreg megakadályozza a tüszőrepedést, és lehetetlenné válik a megtermékenyülés. A meg nem repedt tüszők maradványaiból alakulnak ki a folyadékot tartalmazó ciszták, ami az ultrahang vizsgálatkor a jellegzetes ún. policisztás petefészkek képét adja.

Van 1-2 nagy cisztám. PCOS-s vagyok?

Nem. A PCOS-ben picike ciszták vannak, gyöngyfűzérszerűen a petefészek tokja alatt, később zsúfolva az egész petefészekben.

A PCOS kezelése

Az inzulinrezisztenciát kell kezelni, a policisztás petefészek szindróma az IR-rel együtt fog javulni. A kezelés alapja az étrend és az életmódváltás.

Extra segítség: a BEMER terápia a mikrokeringés javításával, a vérellátás helyreállításával eredményes plusz segítség a PCOS, endometriózos, meddőség, IR megoldásában.

A PCOS lelki okai, lelki háttere:

Ajánlom másoknak is: