Köztes étkezésre TK kekszet?

food-photographer-jennifer-pallian-dZKiXR9FYcM-unsplash

Köztes étkezésekre TK kekszet?

A köztes étkezések egyszerű és gyors megoldására sokan teljes kiőrlésű kekszet, müzlit, fehérjeszeletet választunk. Valóban praktikus megoldás, csak bedobjuk a ridikülbe, de sajnos hosszú távon problémát okozhatnak. Nézzük meg milyet, és azt is, hogy mit tehetünk.

Mi a közös jellemzőjük?

Általában az összes, nem otthon készített keksz, müzliszelet, TK kenyér, mind csomósódásgátló adalékanyagot (emulgeálószert) tartalmaz, ami a bélnyálkahártya felszínét áteresztővé teheti, így a gyulladáskeltő, toxikus anyagok felszívódásának szabad utat engedve.

Ezek a káros anyagok a szervezetet elárasztva az inzulinrezisztenciát, PCOS-t is ronthatják. A kép a fellazult bélnyálkahártya hámsejtek közötti szabad beáramlást mutatja:

Hogyan tovább?

Lehetőleg saját készítésű legyen az a TK keksz, a müzli, akkor biztosan adalékanyagmentes lesz. Ha a  szerencsések közé tartozunk, kiszervezhetjük a sütést az anyukánknak, nagyinak, esetleg a házias párjunkak, és remek dolog, hogy egyre több helyen lehet adalékanyagmentes termékeket kapni.

Igen, a cél a feldolgozott élelmiszerek és a benne lévő gyulladáskeltő adalékanyagok mennyiségének a csökkentése, hiszen az IR kialakulásában a gyulladáskeltő anyagoknak komoly kóroki szerep van.

Ugyanezért érdemes a “sima” TK kenyérről átállni a TK lassú kelesztésű kovászolt kenyerekre, azokban 10-20 dkg-nyi (gyulladáskeltő) adalékanyag helyett csupán 3 összetevő van: liszt, víz és só.

Még mit tehetünk?

Ha az előzőekre nincs lehetőségünk, vagy egyszerűen betelt a pohár a „na tessék, már ezt sem ehetem” szigorításokból, akkor legalább a bélnyálkahártya regenerálását segítő probiotikumot szedjünk. Ezt egyébként is jó szívvel javaslom mindenkinek, IR-ben méginkább. A gyerekeknek kicsit más összetételű probiotikumra van szükségük. Ha már édességet eszik a gyermek, legalább a probiotikumot is szedje be.

Ha szeretne értesítést kapni friss cikkeimről, görgessen lejjebb a hírlevél feliratkozáshoz.

Ajánlom másoknak is: